ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ФОРМ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗААУДИТОРНОЇ РОБОТИ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-09

Ключові слова:

позааудиторна робота, фізичне виховання, сучасні форми організації, спортивні секції, проєктна діяльність, інтегровані заняття, здоровий спосіб життя

Анотація

Організація позааудиторної роботи з фізичного виховання набуває особливої актуальності в сучасному суспільстві, де спостерігається тенденція до зниження рівня фізичної активності серед здобувачів освіти. Гіподинамія, спричинена малорухливим способом життя, є фактором ризику розвитку багатьох захворювань, як-от ожиріння, серцево-судинні захворювання, діабет, остеопороз та інші. Тому дослідження сучасних форм організації позааудиторної роботи з фізичного виховання є важливим для розроблення і впровадження ефективних стратегій, спрямованих на зміцнення здоров’я та формування здорового способу життя серед студентської молоді. У статті визначено сучасні форми організації позааудиторної роботи з фізичного виховання, розглянуто різноманітні форми та підходи, що використовуються для організації занять, які не лише сприяють розвитку фізичних навичок, але й впливають на загальний фізичний розвиток, психологічний стан та соціальну адаптацію здобувачів. Особливу увагу приділено сучасним формам організації позааудиторної роботи з фізичного виховання, як-от спортивні секції та клуби з різних видів спорту (футбол, баскетбол, волейбол, бадмінтон, фітнес, настільний теніс, танці), спортивні змагання, масові спортивні заходи (дні здоров’я, квести, легкоатлетичні кроси, благодійні забіги), туристичні походи, інтегровані заняття (поєднання фізичних вправ з елементами інших видів діяльності), проєктна діяльність (розроблення та реалізація спортивних проєктів, створення постерів, відеороликів), онлайн-платформи, мобільні додатки, що пропонують комплекси вправ, віртуальні тренування й інші інтерактивні інструменти. Підкреслено значення позааудиторної роботи з фізичного виховання для формування здорової та успішної особистості, її вплив на зміцнення здоров’я та профілактику захворювань, розвиток фізичних якостей (сила, спритність, витривалість, швидкість і гнучкість), зниження рівня стресу та психоемоційного напруження, формування здорового способу життя, соціалізація та спілкування, підвищення самооцінки та впевненості в собі, організація дозвілля та змістовне проведення вільного часу.

Посилання

1. Башкір О.І. Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі. Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. 2018. Вип. 60. С. 33–44.

2. Бєлікова Н., Подубінська С. Сучасний стан організації позакласної роботи з фізичної культури. Вісник Кам’янець-Подільського університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Вип. 14. С. 15–19.

3. Бріжата І.А. Підготовка фахівців фізичної культури і спорту як педагогічна система. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2016. № 136. С. 23–26.

4. Довгань Н.Ю. Виховання фізичної культури студентів закладів вищої освіти у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи (теоретико-методичний аспект). Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2019. № 4 (327). Ч. 1. С. 44–53.

5. Онопрієнко О., Онопрієнко О. Формування фізичної культури студентів у позааудиторній роботі. Молодий вчений. 2020 № 2 (78). С. 247–249.

6. Тлумачний словник української мови URL: https://surl.lu/pillwi (дата звернення: 15.04.2025).

7. Усатова І., Ткаченко В., Ведмедюк А. Організація позааудиторної роботи зі студентською молоддю як умова підвищення ефективності освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 1. С. 73–78. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-1-73-78

8. Хоменко І., Головатенко О., Дудник І. Вплив позакласної роботи у сільській малокомплектній школі на фізичний розвиток учнів. Наука і освіта. 2024. № 2. С. 47–52.

Завантаження

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ