ВПЛИВ БОРОТЬБИ ДЗЮДО НА ФІЗИЧНУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТЕХНІЧНИХ ЗАКЛАДІВ

Автор(и)

  • Ігор БЕЙГУЛ Дніпровський державний технічний університет Автор https://orcid.org/0000-0002-3892-6023
  • Олена БЕЙГУЛ Дніпровський державний технічний університет Автор https://orcid.org/0000-0002-6755-138X
  • Максим СОРОКА Дніпровський державний технічний університет Автор

DOI:

https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-10

Ключові слова:

здобувачі освіти, боротьба дзюдо, фізична підготовленість, ЗВО, здоров’я

Анотація

На сучасному етапі розвиток вищої школи в галузі фізичної культури залежить від рівня активності та свідомості здобувачів вищої освіти, їх ставлення до фізичного виховання як до навчальної дисципліни. Але водночас існують певні недоліки в організації освітнього процесу, які негативно впливають на відвідуваність здобувачами практичних занять з фізичної культури. Тобто в сучасному суспільстві, зокрема в межах закладів вищої освіти, існує необхідність в інноваційних ідеях для зацікавлення студентської молоді різними формами рухової активності. Представленим вимогам цілком відповідає запропонований новий сучасний вид рухової діяльності – боротьба дзюдо. Мета полягає в дослідженні впливу боротьби дзюдо на фізичну підготовленість студентської молоді. Методи дослідження: теоретичні; емпіричні; анкетування; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Результати. У результаті застосування боротьби дзюдо на заняттях з фізичної культури протягом навчального року в здобувачів експериментальної групи спостерігалося значне статистично достовірне (p<0,05–0,01) підвищення результатів педагогічних тестів з фізичної підготовленості. Зокрема, покращилося середнє значення показників у тестах: «Біг на 100 м» – на 1,18 с; «Біг на 3000 м» на – 1,90 хв; «Стрибок у довжину з місця» на – 15,91 см; «Підтягування на поперечині» на – 5,1 разів; «Човниковий біг 4х9 м» на – 0,72 с; «Нахил тулуба з положення сидячи» на – 3,07 см; «Піднімання тулуба в сід за 1 хв з положення лежачи на спині» на – 11,01 разів; «Проба Ромберга» на – 4,71 с. Показники здобувачів контрольної групи також мали позитивну динаміку, але не досягли статистично достовірних відмінностей (p>0,05). Це свідчить про те, що впровадження боротьби дзюдо в освітній процес із фізичного виховання здобувачів експериментальної групи сприяє підвищенню їх фізичної підготовленості. Таким чином, порівняльний аналіз даних експериментальної та контрольної груп дозволив стверджувати, що застосування боротьби дзюдо на заняттях з фізичної культури протягом навчального року мало більш ефективний вплив на показники фізичної підготовленості здобувачів ЕГ у порівнянні зі здобувачами КГ.

Посилання

1. Ажиппо О.Ю., Павленко В.О, Павленко Є.Є. Студентський спорт в системі фізичного виховання закладів вищої освіти. Харків, 2019. 285 с.

2. Алексєєв А.Ф. Особливості розвитку силових можливостей дзюдоїстів в групах спеціалізованої підготовки. Єдиноборства. 2018. № 1(7). С. 12–15.

3. Безкоровайний С. Оптимізація фізичного виховання студентів засобами єдиноборств. Молодий вчений. 2018. 5(57). С. 407-410. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4543

4. Бейгул І., Шишкіна О., Семизорова А. Підвищення рухової активності студентів у рамках оптимізації процесу фізичного виховання у ЗВО. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи : збірник тез XXІI Міжнародної науково-практичної конференції, 6–7 грудня 2022 року. Харків, 2022. С. 353–355.

5. Комплексні дослідження модернізації системи фізичного виховання студентів у вищих освітніх закладах України / Г.П. Грибан та ін. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Київ, 2019. Вип. 5(113). С. 31–34.

6. Задорожна О.Р., Галан Я.П. Підходи до реалізації тактичної підготовки на різних етапах багаторічного удосконалення спортсменів у дзюдо. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 9(117). С. 40–44.

7. Аналіз стану рухової активності здобувачів вищої освіти неспортивних спеціальностей / І.М. Квасниця та ін. Фізичне виховання та спорт. 2022. № 2. С. 20-26. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-2-03 DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-2-03

8. Кривенцова І.В., Огарь Г.О., Паніна О.О. Силова підготовка в навчально-тренувальному процесі юних дзюдоїстів. Єдиноборства. 2020. № 1(15). С. 13–21. DOI: https://doi.org/10.15391/ed.2020-1.02

9. Методика викладання дзюдо в закладах загальної середньої освіти : методичний посібник. / М.М. Руденко та ін. Київ-Чернівці : «Букрек», 2020. 380 с.

10. Рубіс К.М. Місце спортивної боротьби у системі фізичного виховання вищих педагогічних навчальних закладів. Наука і освіта. 2015. № 5. С. 101–105.

11. Соколов О.В., Сидорин В.О. Комплексна оцінка стану здоров’я студентів. Фізичне виховання та спорт. 2021. № 1. С. 102–107. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2021-1-14 DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2021-1-14

12. Сухарєв А.Г., Когут І.О. Вплив фізичної активності на здоров'я студентської молоді. Науковий журнал Національного педагогічного університету. 2019. № 12. С. 65–70.

13. Atamaniuk, S. Preparation of future physical culture and sports specialists for the use of innovative types of motor activity: methodological basis. Education. Innovation. 2022. 10(3). 6–15. URL: https://oip-journal.org/index.php/oip/article/view/38/36

14. Babalich, V., Sobko, N., Maleniuk, T., Sobko, S., & Kovalova, Y. Modern trends of physical education and sports in the education system of Ukraine. Amazonia Investiga. 2023. 12(71). 199–213. https://doi.org/10.34069/AI/2023.71.11.17 DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.71.11.17

15. Byshevets, N., Honcharova, N., & Rodionenko, M. Innovative approaches to improving the educational process of future specialists in physical education and sports. Theory and methodology of physical education and sports. 2020. 4. 78–85. URL: http://tmfvs-journal.uni-sport.edu.ua/article/view/232138/230976

16. James, L.P., Lees, A., & Beckford, C. A comparative analysis of agility and strength endurance between judo, wrestling, and taekwondo athletes. International Journal of Sports Science & Coaching. 2017. 12(2). 239–251.

17. Kh. Khaithi, Dr. L. Pungding. A Comparative Study Of Speed, Agility And Strength Endurance Between Judo And Wrestling Players. Journal for Re Attach Therapy and Developmental Diversities. 2023. 6(1). 1987–1991. DOI: https://doi.org/10.53555/jrtdd.v6i1.3125

18. Monika Kowalczyk, Małgorzata Zgorzalewicz-Stachowiak, Maciej Kostrzewa. Health Outcomes of Judo Training as an Organized Physical Activity for Children and Adolescents: A Literature Review. Children (Basel). 2023. 26; 10(8):1290. doi: 10.3390/children10081290 DOI: https://doi.org/10.3390/children10081290

Завантаження

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ