ВПЛИВ ПОЗАШКІЛЬНИХ ЗАНЯТЬ ВОЛЕЙБОЛОМ НА ФІЗИЧНУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ХЛОПЦІВ ВІКОМ 13 РОКІВ, ВІДНЕСЕНИХ ДО РІЗНИХ МЕДИЧНИХ ГРУП

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-13

Ключові слова:

здобувачі освіти, підготовча група, основна група, волейбол, фізична підготовленість

Анотація

У статті розглянуто актуальне питання про стан фізичної підготовленості здобувачів освіти основної та підготовчої медичної групи, які займалися волейболом у позаурочний час. Гра у волейбол сприяє дотриманню здорового способу життя, формуванню активної життєвої позиції, оптимальному розвитку рухових і розумових якостей, покращенню психоемоційного стану, що є важливим для здобувачів освіти, які мають послаблене здоров’я. Дослідження останніх років свідчать про наявність стійкої тенденції до зниження рухової активності молодого покоління. Твердження про причинно-наслідкові зв’язки між рівнем рухової активності та фізичної підготовленості вважається очевидним та не потребує доказів, адже якісною характеристикою оптимального рівня рухової активності є належний рівень фізичної підготовленості. Мета – визначити рівень фізичної підготовленості хлопців 13 років, віднесених до різних медичних груп, які займаються волейболом у позаурочний час. Матеріал і методи. Було використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення даних наукової літератури, антропометричні методи дослідження, фізіологічні методи дослідження, педагогічні методи дослідження (педагогічне спостереження, педагогічний експеримент), тестування фізичної підготовленості, методи математичної статистики. Результати. Позакласна робота є важливим критерієм до покращення фізичного та ментального здоров’я. У зацікавленні здобувачів освіти займатися позакласною роботою важливу роль відіграє спортивно-ігрова діяльність. Оцінювання фізичної підготовленості у хлопців 13 років, які відносяться до основної та підготовчої медичних груп, показало, що основна група в середньому за нормативними таблицями має 3–4 бали, в підготовчої групи зазначено найбільший приріст у руховому тесті «стрибок у довжину з місця». Висновки. Результати свідчать, що фізична підготовленість хлопців 13 років, які займаються волейболом, знаходиться на низькому рівні, але за навчально-тренувальний рік спостерігаються позитивні зміни. Зауважимо, що жоден із рухових тестів не отримав відмінної оцінки.

Посилання

1. Боднар І.Р. Авторський підхід у групуванні школярів під час уроків фізичної культури: шлях до оптимізації інклюзивної освіти. Фізична культура. 2024. № 11(43). С. 10-18. https://doi.org/10.15330/fcult.43.10-18

2. Гауряк О.Д., Доцюк Л.Г. Методика проведення фізичної культури в спеціальних медичних групах : навч.- метод. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т; 2021. 156 с.

3. Гринченко І.Б., Ісаєв О.Г., Тихонова А.О. Вдосконалення рівня фізичної підготовленості юних волейболістів за допомогою тренажерного обладнання. Технології збереження здоров’я, реабілітація і фізична терапія. 2019. № 3. С. 26–31.

4. Докукіна Ю.Є., Коломоєць Г.А., Тимчик М.В. Фізичне виховання підлітків у позакласній роботі загально-освітніх навчальних закладів : навч.– метод. посіб. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 172 с.

5. Зайцева Ю. В., Корносенко О.К., Тараненко І.В. Педагогічні умови виховання емоційно-вольових якостей волейболістів. Педагогічні науки. 2022. Вип. 79. С. 18–23.

6. Інструкція про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затверджено наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009 р. за № 518/674. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/930/93014/Fizkultura__1_.pdf

7. Кізенко О.М. Фізичне виховання учнів з особливими потребами. Соціальний педагог. 2017. № 3(123). С. 57–59.

8. Круцевич Т.Ю. Теорія і методика фізичного виховання : підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання і спорту. Київ : Олімпійська література, 2017. Т. 1. 392 с.

9. Про затвердження тестів і нормативів для проведення щорічного оцінювання фізичної підготовленості населення України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0195-17#Text

10. Радченко О.В. Проведення уроків з модуля волейбол в школі. Методичні рекомендації : Луцький НТУ. Луцьк, 2019. 90 с.

11. Семенова Н., Боднар І. Теорія, методика й організація фізичного виховання дітей із різними нозологіями в закладах дошкільної та загальної середньої освіти : навч.-метод. посіб.; Львів : ЛДУФК ім. Івана Боберського, 2023. 256 с.

12. Bodnar I., Pavlova I., Khamade A. Physical education of children with autism spectrum disorders: a systematic review of structure and effects of interventional programs. Physiother Quart. 2020; 28(4): 61‒70. DOI: https://doi.org/10.5114/pq.2020.96232

13. Semenenko V.P., Mykhalchuk A. D., Diedukh М.О. Structural model of the physical condition of primary school pupils of different medical groups. Rehabilitation and Recreation. 2024;18(3). Р. 202–213. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.18 DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.18

Завантаження

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ