ЗМІСТ ПРОГРАМНО-НОРМАТИВНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДГОТОВКИ ЮНИХ ГІМНАСТІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-15

Ключові слова:

підготовка спортсменів, юні гімнасти, етап початкової підготовки, програмно-нормативне забезпечення

Анотація

Програма підготовки гімнастів охоплює різні аспекти протягом багаторічного тренувального циклу, націленого на поступовий розвиток від базових навичок до спортивного вдосконалення. Мета: узагальнити зміст програмно-нормативного забезпечення підготовки юних гімнастів першого року навчання на етапі початкової підготовки. Методи: теоретичні: аналіз та узагальнення літературних джерел, систематизація, порівняння різних поглядів на досліджувану проблему, контент-аналіз Навчальної програми ДЮСШ зі спортивної гімнастики. Результати. У документі детально розкрито ключові аспекти сучасної теорії та методики підготовки спортсменів, а також структура тренувального процесу в гімнастиці. Важливим недоліком програми є її підготовка та оприлюднення на початку 2000-х років, що не враховує сучасних досягнень у спорті. Програма потребує оновлення, щоб відобразити зростання рівня підготовленості спортсменів та складність елементів. Усі структури підготовки підпорядковані досягненню найвищого рівня змагальної майстерності, зокрема на міжнародній арені. Система тренувань і кожне змагання розглядаються як етап підготовки до основних змагань і досягнення максимального результату. Базовими завданнями спортивної підготовки є: гармонійний розвиток особистості, опанування сучасної техніки гімнастичних вправ, розвиток фізичних якостей (сили, швидкості, гнучкості, витривалості), формування спеціальних теоретичних знань, практичних умінь та навичок, психологічна підготовка, розвиток естетичних якостей. Висновки. Зміст програмно-нормативного забезпечення підготовки юних гімнастів першого року навчання на етапі початкової підготовки не відповідає сучасним вимогам виду спорту та містить застарілу й неповну інформацію, що потребує вдосконалення.

Посилання

1. Давидов С.Ю. Морфофункціональні показники і розвиток моторики у дітей 3-6-річного віку різних типів конституцій. Теорія і практика фізичної культури. 2005. № 11. С. 39–43.

2. Комаринська Н. Про зміст та організацію загальної і спеціальної фізичної підготовки гімнасток групи початкової підготовки в Україні. Вісник Чернігівського нац.пед. ун-ту імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Чернігів : ЧНПУ, 2015. Вип. 129. Т 4. С. 96–99.

3. Комаринська Н.Б. Про взаємозв’язок розвитку фізичних якостей гімнасток. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. 2016. Вип. 8 (78К). С. 33–37.

4. Комаринська Н.Б. Взаємозв’язки фізичних якостей гімнасток першого року початкового етапу багаторічної підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № 1. С. 38–44.

5. Коханович К. Прикладні аспекти контролю на етапі початкової підготовки юних гімнастів. Фізичне виховання і спорт. Київ : Олімпійська література, 1999. № 1. С. 12–18.

6. Марченко Ю.П., Єретик А.А., Терещенко І.А. Навчальна програма для ДЮСШ, СДЮСШОР, ШВСМ зі спортивної гімнастики. Київ, 2003. 141 с.

7. Чинники, які впливають на оцінку вправи у спортивній гімнастиці / О. Омел’янчик-Зюркалова та ін. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації : матеріали 19-ї Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Переяслав-Хмельницький, 2016. С. 449-452.

8. Рихлюк С. Оцінка функціональних показників гімнастів на етапі попередньої базової підготовки, Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2013. Вип 1. С. 261–265.

9. Рудніцька Д.О. , Пітин М.П. , Синиця А.В. Хореографічна підготовка юних спортсменок у спортивній гімнастиці: перспективи досліджень. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 3. С. 113–120. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-16

10. Сорнович І, Хом’яченко Л, Веселкина С. Підвищення ефективності фізичної підготовки кваліфікованих спортсменів у спортивних танцях шляхом поєднання класичних підходів та інноваційних тенденцій тренування. Теорія і методика фізичного виховання. 2019. № 2. С.143–149.

11. Сосіна В., Мазур І., Вартовник В., Токар Т. Особливості формування синхронності виконання вправ у хореографії та техніко-естетичних видах спорту на етапі початкової та попередньої базової підготовки / В. Сосіні та ін. Olympicus. 2024. № 1. С. 145–152. DOI: https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-1.20

12. Тодорова В. Аналіз програмно-нормативного забезпечення з хореографічної підготовки у складно-координаційних видах спорту. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2016. № 1(23). C. 23–31.

13. Худолій О.М. Теоретико-методичні засади системи підготовки юних гімнастів 7–13 років : автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання та спорту : спец. 24.00.01. Київ, 2011. 44 с.

14. Худолій О.М., Мицкан Б.М. Чинники успішного навчання вправам юних гімнастів на початковому етапі підготовки. Теорія та методика фізичного виховання. 2011. № 3. С. 3–6. DOI: https://doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.707

15. Худолій ОМ, Карпунець ТВ, Іващенко ОВ. Структурна модель рухової підготовленості юних гімнасток 6–8 років. Теорія та методика фізичного виховання. 2015. № 4. С. 3–10.

Завантаження

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ