THE CONTENT OF THE PROGRAMMATIC-NORMATIVE PROVISION FOR THE TRAINING OF YOUNG GYMNASTS DURING THEIR FIRST YEAR OF STUDY AT THE INITIAL TRAINING STAGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-15Keywords:
training, young gymnasts, initial training stage, programmatic-normative provisionAbstract
The gymnast training program covers various aspects throughout a multi-year training cycle aimed at gradual development from basic skills to sports mastery. Purpose: to summarize the content of the programmatic-normative provision for the training of young gymnasts in their first year of study at the initial training stage. Methods: theoretical: analysis and summarization of literary sources, systematization, comparison of different views on the studied problem, content analysis of the Youth Sports School Training Program in gymnastics. Results: The document details the key aspects of modern theory and methodology of athlete training, as well as the structure of the training process in gymnastics. An important drawback of the program is that it was prepared and published in the early 2000s, which does not take into account modern achievements in sports. The program needs updating to reflect the increase in athlete preparedness levels and element complexity. All training structures are geared toward achieving the highest level of competitive mastery, particularly on the international stage. The training system and each competition are considered as stages of preparation for major competitions and achieving maximum results. The basic tasks of sports training are: harmonious personal development, mastering modern gymnastics techniques, development of physical qualities (strength, speed, flexibility, endurance), formation of special theoretical knowledge, practical skills, and abilities, psychological training, development of aesthetic qualities. Conclusions: The content of the programmatic-normative provision for the training of young gymnasts in their first year of study at the initial training stage does not meet the modern requirements of the sport and contains outdated and incomplete information that needs improvement.
References
1. Давидов С.Ю. Морфофункціональні показники і розвиток моторики у дітей 3-6-річного віку різних типів конституцій. Теорія і практика фізичної культури. 2005. № 11. С. 39–43.
2. Комаринська Н. Про зміст та організацію загальної і спеціальної фізичної підготовки гімнасток групи початкової підготовки в Україні. Вісник Чернігівського нац.пед. ун-ту імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Чернігів : ЧНПУ, 2015. Вип. 129. Т 4. С. 96–99.
3. Комаринська Н.Б. Про взаємозв’язок розвитку фізичних якостей гімнасток. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. 2016. Вип. 8 (78К). С. 33–37.
4. Комаринська Н.Б. Взаємозв’язки фізичних якостей гімнасток першого року початкового етапу багаторічної підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № 1. С. 38–44.
5. Коханович К. Прикладні аспекти контролю на етапі початкової підготовки юних гімнастів. Фізичне виховання і спорт. Київ : Олімпійська література, 1999. № 1. С. 12–18.
6. Марченко Ю.П., Єретик А.А., Терещенко І.А. Навчальна програма для ДЮСШ, СДЮСШОР, ШВСМ зі спортивної гімнастики. Київ, 2003. 141 с.
7. Чинники, які впливають на оцінку вправи у спортивній гімнастиці / О. Омел’янчик-Зюркалова та ін. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації : матеріали 19-ї Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Переяслав-Хмельницький, 2016. С. 449-452.
8. Рихлюк С. Оцінка функціональних показників гімнастів на етапі попередньої базової підготовки, Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2013. Вип 1. С. 261–265.
9. Рудніцька Д.О. , Пітин М.П. , Синиця А.В. Хореографічна підготовка юних спортсменок у спортивній гімнастиці: перспективи досліджень. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 3. С. 113–120. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-16
10. Сорнович І, Хом’яченко Л, Веселкина С. Підвищення ефективності фізичної підготовки кваліфікованих спортсменів у спортивних танцях шляхом поєднання класичних підходів та інноваційних тенденцій тренування. Теорія і методика фізичного виховання. 2019. № 2. С.143–149.
11. Сосіна В., Мазур І., Вартовник В., Токар Т. Особливості формування синхронності виконання вправ у хореографії та техніко-естетичних видах спорту на етапі початкової та попередньої базової підготовки / В. Сосіні та ін. Olympicus. 2024. № 1. С. 145–152. DOI: https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-1.20
12. Тодорова В. Аналіз програмно-нормативного забезпечення з хореографічної підготовки у складно-координаційних видах спорту. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2016. № 1(23). C. 23–31.
13. Худолій О.М. Теоретико-методичні засади системи підготовки юних гімнастів 7–13 років : автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання та спорту : спец. 24.00.01. Київ, 2011. 44 с.
14. Худолій О.М., Мицкан Б.М. Чинники успішного навчання вправам юних гімнастів на початковому етапі підготовки. Теорія та методика фізичного виховання. 2011. № 3. С. 3–6. DOI: https://doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.707
15. Худолій ОМ, Карпунець ТВ, Іващенко ОВ. Структурна модель рухової підготовленості юних гімнасток 6–8 років. Теорія та методика фізичного виховання. 2015. № 4. С. 3–10.





