MODERN FORMS OF ORGANIZATION OF EXTRACURRICULAR PHYSICAL EDUCATION ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-09Keywords:
extracurricular work, physical education, modern forms of organization, sports sections, project activities, integrated classes, healthy lifestyleAbstract
The organization of extracurricular physical education activities is gaining particular relevance in modern society, where there is a growing trend toward reduced physical activity among students. Hypodynamia, caused by a sedentary lifestyle, is a risk factor for the development of many diseases such as obesity, cardiovascular diseases, diabetes, osteoporosis, and others. Therefore, research into modern forms of organizing extracurricular physical education activities is essential for developing and implementing effective strategies aimed at promoting health and establishing a healthy lifestyle among young people in higher education. The article defines contemporary forms of organizing extracurricular physical education activities and examines various formats and approaches used to conduct sessions that not only promote physical skill development but also positively impact overall physical development, psychological well-being, and social adaptation of students. Special attention is given to modern forms of extracurricular physical education such as sports sections and clubs for various sports (football, basketball, volleyball, badminton, fitness, table tennis, dance), sports competitions, mass sports events (health days, quests, cross-country races, charity runs), hiking trips, integrated sessions (combining physical exercises with elements of other types of activities), projectbased activities (developing and implementing sports projects, creating posters, videos), online platforms, and mobile applications offering exercise routines, virtual training, and other interactive tools. The authors emphasize the importance of extracurricular physical education in shaping a healthy and successful personality. They highlight its impact on health promotion and disease prevention, the development of physical qualities (strength, agility, endurance, speed, and flexibility), stress reduction and emotional balance, the formation of a healthy lifestyle, socialization and communication, increased self-esteem and self-confidence, as well as organizing leisure and meaningful free-time activities.
References
1. Башкір О.І. Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі. Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. 2018. Вип. 60. С. 33–44.
2. Бєлікова Н., Подубінська С. Сучасний стан організації позакласної роботи з фізичної культури. Вісник Кам’янець-Подільського університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Вип. 14. С. 15–19.
3. Бріжата І.А. Підготовка фахівців фізичної культури і спорту як педагогічна система. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2016. № 136. С. 23–26.
4. Довгань Н.Ю. Виховання фізичної культури студентів закладів вищої освіти у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи (теоретико-методичний аспект). Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2019. № 4 (327). Ч. 1. С. 44–53.
5. Онопрієнко О., Онопрієнко О. Формування фізичної культури студентів у позааудиторній роботі. Молодий вчений. 2020 № 2 (78). С. 247–249.
6. Тлумачний словник української мови URL: https://surl.lu/pillwi (дата звернення: 15.04.2025).
7. Усатова І., Ткаченко В., Ведмедюк А. Організація позааудиторної роботи зі студентською молоддю як умова підвищення ефективності освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 1. С. 73–78. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-1-73-78
8. Хоменко І., Головатенко О., Дудник І. Вплив позакласної роботи у сільській малокомплектній школі на фізичний розвиток учнів. Наука і освіта. 2024. № 2. С. 47–52.





