FITNESS TECHNOLOGIES AS A MEANS OF IMPROVING THE ACADEMIC SUCCESS OF HIGHER EDUCATION ACQUIRES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-11Keywords:
fitness technologies, academic performance, motor activity, cognitive functions, students of higher education, methodologyAbstract
The purpose of the study is to determine the impact of innovative fitness technologies, in particular the “Women’s Self-Defense” method, on the academic success of students of higher education. According to the authors, a promising direction is the integration of innovations into the educational process using modern fitness technology. The concept of “fitness” is defined, which has various interpretations and areas of application, which often leads to terminological and methodological misunderstandings. However, it is important to understand that digital technologies only complement physical activity, not replace it. The methodology of the influence of fitness technology on the basis of the practical application of the sport “Women’s self-defense” on the academic performance of students of higher education has been developed. Self-defense classes combine physical exertion, coordination, tactical thinking and response to stressful situations, which can contribute to improving mental performance. The structure of the methodology (1 semester, 3×16 weeks) included: practical use of elements of “Self-defense” in the educational process; using fitness gadgets to analyze speed, strength and endurance; tracking of physical indicators to adjust loads; development of reaction, coordination and accuracy of shots with the help of digital technologies. Research methods: analysis of scientific and methodological literature, pedagogical observation, Stroop test, test of stress resistance level (Koch questionnaire), mathematical statistics method – the feasibility of using fitness technologies as an effective means of improving cognitive functions and academic success of students of higher education was determined. In particular, the indicators of reaction speed and attention according to the Stroop test improved by 5–7 seconds, and the level of stress resistance (according to the Koch questionnaire) increased by 8–10 points. This, in turn, had a positive effect on the academic performance of most of the study participants, the average level of which increased by 10–20%.
References
1. Александрова А.В., Змієвська В.О., Сичов Д.В. Здоровий спосіб життя як запорука успішності студентської молоді. Проблеми розвитку та самовдосконалення особистості в умовах модернізації педагогічної освіти: Харків, 2017. С. 9–11.
2. Годлевський П.М., Спринь О.Б. Фізичне виховання в збереженні здоров’я фахівців водного транспорту. Rehabilitation & Recreation. Рівне, 2022. № 10. С. 78–85. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.10.10
3. Формування компетентності фахівців фітнесу та рекреації у закладах вищої освіти / П.М. Годлевський та ін. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Вінниця, 2024. №17 (36). С. 428–437. DOI: https://doi.org/10.31652/2071-5285-2024-17(36)-428-437
4. Іващенко С.М. Вплив рухової активності студентів вищих навчальних закладів на їх ментальне здоров’я. The 16th International scientific and practical conference «Society and Science» Nika Publishing, Great Britain. 2021. С. 24–27.
5. Омельчук О.В., Слобожанінов А.А., Ляхова І.М. Формування здоров’язбережувальних компетентностей студентів засобами інфокомунікаційних технологій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2022. № 15. С. 105–108.
6. Особливості застосування фітнес технологій під час занять з фізичної культури / М.В. Супронюк та ін. Актуальні питання у сучасній науці. Київ, 2024. № 2 (20). С. 804–817.
7. Чеховська Л.Я. Оздоровчий фітнес у сучасному суспільстві. Львів : ЛДУФК імені Івана Боберського, 2019. 293 с.
8. Kashuba V., Andrieieva O., Hakman A., Grygus I., Smoleńska O., Ostrowska M., Napierała M., Hagner-Derengowska M., Muszkieta R., Zukow W. Impact of Aquafitness Training on Physical Condition of Early Adulthood Women. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 2021 (2). С. 152–157. DOI: https://doi.org/10.17309/tmfv.2021.2.08





