THE INFLUENCE OF EXTRA-SCHOOL VOLLEYBALL ACTIVITIES ON THE PHYSICAL FITNESS OF 13-YEAR-OLD BOYS BELONGING TO DIFFERENT MEDICAL GROUPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-13

Keywords:

education seekers, preparatory group, main group, volleyball, physical preparedness

Abstract

The article considers the current issue of the state of physical fitness of students of the basic and preparatory medical groups who played volleyball after school hours. Playing volleyball contributes to maintaining a healthy lifestyle, forming an active life position, optimal development of motor and mental qualities, and improving the psycho-emotional state, which is important for students with weakened health. Recent studies indicate a steady trend towards a decrease in the motor activity of the younger generation. The statement about the cause-and-effect relationship between the level of motor activity and physical fitness is considered obvious and does not require evidence, because the qualitative characteristic of the optimal level of motor activity is the proper level of physical fitness. The goal is to determine the level of physical fitness of 13-year-old boys belonging to different medical groups who play volleyball after school. Material and methods. The following research methods were used: theoretical analysis and generalization of scientific literature data, anthropometric research methods, physiological research methods, pedagogical research methods (pedagogical observation, pedagogical experiment), physical fitness testing, methods of mathematical statistics. Results. Extracurricular work is an important criterion for improving physical and mental health. For the interest of students in extracurricular work, one of the important roles is sports and gaming activities. The assessment of physical fitness in 13-year-old boys belonging to the main and preparatory medical groups showed that the main group on average scored 3–4 points according to the standard tables, and the preparatory group showed the greatest increase in the motor test “long jump from a place”. Conclusions. The results show that the physical fitness of 13-year-old boys who play volleyball is at a low level, but there are positive changes during the training year. It should be noted that none of the motor tests received an excellent score.

References

1. Боднар І.Р. Авторський підхід у групуванні школярів під час уроків фізичної культури: шлях до оптимізації інклюзивної освіти. Фізична культура. 2024. № 11(43). С. 10-18. https://doi.org/10.15330/fcult.43.10-18

2. Гауряк О.Д., Доцюк Л.Г. Методика проведення фізичної культури в спеціальних медичних групах : навч.- метод. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т; 2021. 156 с.

3. Гринченко І.Б., Ісаєв О.Г., Тихонова А.О. Вдосконалення рівня фізичної підготовленості юних волейболістів за допомогою тренажерного обладнання. Технології збереження здоров’я, реабілітація і фізична терапія. 2019. № 3. С. 26–31.

4. Докукіна Ю.Є., Коломоєць Г.А., Тимчик М.В. Фізичне виховання підлітків у позакласній роботі загально-освітніх навчальних закладів : навч.– метод. посіб. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 172 с.

5. Зайцева Ю. В., Корносенко О.К., Тараненко І.В. Педагогічні умови виховання емоційно-вольових якостей волейболістів. Педагогічні науки. 2022. Вип. 79. С. 18–23.

6. Інструкція про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затверджено наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009 р. за № 518/674. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/930/93014/Fizkultura__1_.pdf

7. Кізенко О.М. Фізичне виховання учнів з особливими потребами. Соціальний педагог. 2017. № 3(123). С. 57–59.

8. Круцевич Т.Ю. Теорія і методика фізичного виховання : підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання і спорту. Київ : Олімпійська література, 2017. Т. 1. 392 с.

9. Про затвердження тестів і нормативів для проведення щорічного оцінювання фізичної підготовленості населення України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0195-17#Text

10. Радченко О.В. Проведення уроків з модуля волейбол в школі. Методичні рекомендації : Луцький НТУ. Луцьк, 2019. 90 с.

11. Семенова Н., Боднар І. Теорія, методика й організація фізичного виховання дітей із різними нозологіями в закладах дошкільної та загальної середньої освіти : навч.-метод. посіб.; Львів : ЛДУФК ім. Івана Боберського, 2023. 256 с.

12. Bodnar I., Pavlova I., Khamade A. Physical education of children with autism spectrum disorders: a systematic review of structure and effects of interventional programs. Physiother Quart. 2020; 28(4): 61‒70. DOI: https://doi.org/10.5114/pq.2020.96232

13. Semenenko V.P., Mykhalchuk A. D., Diedukh М.О. Structural model of the physical condition of primary school pupils of different medical groups. Rehabilitation and Recreation. 2024;18(3). Р. 202–213. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.18 DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.18

Published

2025-04-29

Issue

Section

PHYSICAL CULTURE AND SPORTS