FEATURES OF THE RELATIONSHIPS BETWEEN MOTOR SKILLS AND MORPHOFUNCTIONAL STATE OF SENIOR PRESCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-19Keywords:
relationships, motor skills, morphofunctional state, senior preschool ageAbstract
The article presents the results of a correlation analysis of the physical fitness, functional state, and physical development indicators of senior preschool children. The significant informational relationships influencing the motor system of 5–6-year-old children were identified, allowing for the determination of pedagogical directions that can enhance the effectiveness of physical education. Purpose. The aim of the study is to determine the presence and informational significance of the relationships between physical fitness, functional state, and physical development indicators of senior preschool children. Materials and Methods. The research was conducted at Preschool Educational Institution No. 165 in Lviv, involving a sample of 90 children (55 boys and 35 girls) aged 5–6 years. The research methods included: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature; medical-biological methods (anthropometry, pulsemetry, spirometry, tonometry, index methods); pedagogical methods (observation, testing, experiment); and mathematical statistics methods (correlation analysis). Results. Significant relationships between morphofunctional indicators and the development level of key motor skills were identified. The highest number of correlations was observed between the Ruffier test, strength index, and speed-strength, coordination, speed abilities, flexibility, and strength endurance. Gender differences in the structure of relationships were found, confirming the need for a differentiated approach to physical education for preschool children. The results obtained can be used to optimize physical education programs aimed at the harmonious development of the children’s motor system.
References
1. Андрєєва О.В., Чеверда А.О. Оцінювання фізичного стану дітей 5–6 років, які займаються оздоровчим фітнесом з елементами спортивних танців. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2020. № 1. С. 87–93. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2020.1.87-93
2. Теорія і методика фізичного виховання : підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. / Т.Ю. Круцевич та ін. Київ : Олімпійська література; 2017. Том 2. 448 с.
3. Москаленко Н.В., Полякова А.В., Сидорчук Т.В. Рухова активність дітей, які відвідують заклади дошкільної освіти різного типу. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Зб. наук. пр. Київ, 2019. № 5 К(113). С. 217–223.
4. Пангелова Н.Є. Інтегрований розвиток інтелектуальних і фізичних здібностей дітей дошкільного віку в процесі рухової діяльності : монографія. Переяслав-Хмельницький : Домбровська Я.М., 2018. 491 с.
5. Пасічник В. Теоретико-методичні основи ігрової діяльності дітей дошкільного віку в процесі фізичного виховання : монографія. ЛДУФК ім. Івана Боберського, 2025. 284 с.
6. Пасічник В. Використання засобів міні-баскетболу у фізичному вихованні дітей дошкільного віку. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2024. № 2 (36). С. 69–76. https://doi.org/10.32782/2221-1217-2024-2-10 DOI: https://doi.org/10.32782/2221-1217-2024-2-10
7. Пасічник В.М., Мельник В.О., Ковальчук Л.В. Використання засобів інноваційних ігор у фізичному вихованні дітей дошкільного віку. OLYMPICUS. 2024. № 3. С. 112–121. DOI https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.15 DOI: https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.15
8. Пасічник В, Пітин М. Показники діяльності кардіореспіраторної системи дітей дошкільного віку. Фізична активність, здоров`я і спорт. 2017. № 2(28). С. 22–34.
9. Приступа Є., Пасічник В., Вовканич А. Комплексний розвиток здібностей дітей старшого дошкільного віку з використанням інтегрально-розвивальних м’ячів. Науковий дискурс у фізичному вихованні і спорті. 2023. № 2. С. 37–47.
10. Дидактичні ігри з м’ячами : навч. посіб. / Є.Н. Приступа та ін. Львів : ЛДУФК, 2014. 206 с.
11. Wilczkowski E. Wychowanil firyczne dzieci w wieku przedszkolnym. Piotrkow Trybunalski; 2012. 286 р.





