ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОЇ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ У КРАЇНАХ – ЧЛЕНАХ НАТО ТА В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2024-1-06Ключові слова:
військова освіта, професійна підготовка, вищі військові навчальні заклади, стандарти НАТО, курсантиАнотація
У статті висвітлено матеріали аналізу системи професійної освіти та підготовки військових фахівців у країнах НАТО та Україні. Зосереджуючись на структурі навчання, навчальних закладах та нормативно-правовій базі, дослідження порівнює підходи різних держав до формування військової еліти. Нами проводиться аналіз еволюцію системи військової освіти в Україні та країнах НАТО, простеживши її розвиток від історичних коренів до сучасного стану. Особливу увагу приділено ролі міжнародних стандартів НАТО у розвитку національних систем військової освіти. Нами досліджуються як спільні риси (наприклад, акцент на практичній підготовці, інтеграція цивільних та військових дисциплін), так і відмінності у підходах різних країн. На прикладах США, Німеччини, Франції та інших держав – членів Альянсу продемонстровано різноманітність моделей військової освіти. Детальний аналіз систем США, Німеччини, Франції та інших держав – членів Альянсу дозволяє виявити різноманітні моделі підготовки військових кадрів, що відрізняються за тривалістю навчання, спеціалізацією, роллю цивільних університетів та рівнем інтеграції з іншими державними структурами. Окремий розділ присвячено системі військової освіти в Україні, де аналізується її поточний стан, порівнює з досвідом країн НАТО та визначає перспективи розвитку. Визначено спільні та відмінні риси системи військової освіти в Україні та державах членах – членах НАТО. На основі проведеного аналізу сформульовано рекомендації щодо вдосконалення системи військової освіти в Україні, зокрема щодо підвищення рівня інтеграції цивільних та військових дисциплін, розширення міжнародного співробітництва та впровадження новітніх технологій у навчальний процес. Дослідження є актуальним у контексті сучасних викликів та загроз, що вимагають від військових фахівців високого рівня підготовки та адаптивності.
Посилання
1. Мітягін, О.О., Полуйко, М.О., & Черних, О.Б. (2013). Історичні засади реформування системи військової освіти в Україні. Військова освіта, 1, 149–158.
2. Мітягін, О. (2021). Освіта та індивідуальна підготовка у країнах НАТО. Військова освіта, 131–143.
3. United States Military Academy. https://www.usma.edu/SitePages/Home.aspx/.
4. Crowder, T., Tiffany, M., Kobbe, W., & Bedard, A. (2016). Determining Department of Defense Readiness via Soldier Performance Index & Army Physical Fitness Testing. Medicine and Science in Sports and Exercise, 48(5). doi: 10.1249/01.mss.0000486452.19977.79
5. Germain, J.L. (2017). Reflections on Leadership: Theory, Experience, and Practice. Quest, 69(2), 169–176.
6. Підготовка офіцерських кадрів сухопутних військ Німеччини. http://www.dogsvar.ru/armii-mira/vooryjennye-sila/1152– podgotovka-oficerski.html
7. University of German Federal Armed Forces. https://www.koinno-bmwk.de/en/koinno/network/detail/university-of-german-federal-armed-forces-munich-1/
8. Military Courses. (2017, 27 жовтня). fueakbw.de. Архів оригіналу за 27 жовтня 2017. Процитовано 26 жовтня 2017.
9. Брижатий, Є.І. (2012). Порівняльний аналіз формування професійної готовності офіцерів в арміях провідних країн світу. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 5, 20–25.
10. Стрілецький, А. (2007). Ліцеї Сухопутних військ Франції. Закордонна військова освіта, 11, 33–37.
11. Богунов, С., Вавілова, Н., & Приходько, Ю. (2019). Підготовка військових фахівців у Збройних силах Франції. Військова освіта, 1, 43–56.
12. Royal Military College Sandhurst. https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Military_College,_Sandhurst
13. Royal Air Force College Cranwell. https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force_College_Cranwell
14. Britannia Royal Naval College. http://en.wikipedia.org/wiki/Britannia_Royal_Naval_College
15. Defence Academy of the United Kingdom. http://www.da.mod.uk/
16. Наказ МОУ 09.01.2020 № 4 «Про затвердження Положення про особливості організації освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти». https://zakononline.com.ua/documents/show/484429___650924#n7
17. Інструкція про порядок організації і проведення військового (флотського) стажування, навчальної, виробничої, ремонтної, корабельної та інших видів практики курсантів (слухачів, студентів) вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів : Наказ МОУ № 5 від 12.01.2016. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/z0191-16#Text
18. Наказ МОУ 28 грудня 2022 р. № 452 «Концепція розвитку фізичної підготовки і спорту в системі Міністерства оборони України. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0452322-22#Text
19. Положення про вищі військові навчальні заклади , затверджене КМУ від 12 травня 2021 № 467. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/467-2021-%D0%BF#Text
20. Постанова Кабінету Міністрів України № 1410 від 15 грудня 1997 р. «Про створення єдиної системи військової освіти. www.rada.zakon.gov.ua
21. Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 25 березня 2021 р. «Про Стратегію воєнної безпеки України». Розділ – за пріоритетом – нарощування спроможностей Збройних Сил України, сил територіальної оборони у їх складі, інших складових сил оборони до виконання покладених завдань. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/121/2021#Text
22. Військова освіта та наука. https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskova-osvita-na-tauka/
23. Сухопутні війська. https://www.mil.gov.ua/ministry/sklad-zbrojnix-sil-ukraini/suhoputni-vijska/
24. Національна Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного. https://www.asv.mil.gov.ua/?q=osvitniy-proces-v-akademiyi
25. Повітряні сили Збройних сил України. https://www.mil.gov.ua/ministry/sklad-zbrojnix-sil-ukraini/povitryani-sili/
26. Військово-Морські сили Збройних сил України. https://www.mil.gov.ua/ministry/sklad-zbrojnix-sil-ukraini/vijskovo-morski-sili/
27. Наказ МОУ від 09.01.2020 № 4 «Про затвердження Положення про особливості організації освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти». https://zakononline.com.ua/documents/show/484429___650924#n7
28. Трансфер результатів навчання в системі професійної військової освіти. https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskova-osvita-na-tauka/shho-take-profesijna-vijskova-osvita.html
29. Черних, Ю., & Черних, О. (2019). Не числом, а вмінням. Оборонний вісник, 7, 20–27.
30. Приходько, Ю. (2022). Актуальні проблеми трансформації стану та якості системи вищої військової освіти. Військова освіта, 179–196.
31. Сирський, О.С. (2021). Сучасний стан, завдання та перспективи розвитку Сухопутних військ Збройних Сил України. Наука і оборона, 3, 22–27.
32. Севрук, В.А. (2022). Досвід країн – членів НАТО щодо професійної підготовки майбутніх офіцерів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 84, 233–237.