FEATURES OF THE MODERN SYSTEM OF TRAINING OF MILITARY SPECIALISTS IN NATO COUNTRIES AND UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2221-1217-2024-1-06

Keywords:

military education, professional training, higher military educational institutions, NATO standards, cadets

Abstract

The article presents an analysis of the system of professional education and training of military specialists in NATO countries and Ukraine. Focusing on the structure of training, educational institutions and regulatory framework, the study compares the approaches of different states to the formation of the military elite. We analyse the evolution of the military education system in Ukraine and NATO countries, tracing its development from its historical roots to the current state. Particular attention is paid to the role of NATO international standards in the development of national military education systems. We study both common features (e.g., emphasis on practical training, integration of civilian and military disciplines) and differences in the approaches of different countries. The examples of the United States, Germany, France and other NATO member states demonstrate the diversity of military education models. A detailed analysis of the systems of the United States, Germany, France and other NATO member states reveals a variety of models of military training that differ in terms of the duration of training, specialisation, the role of civilian universities and the level of integration with other state structures. A separate section is devoted to the military education system in Ukraine, which analyses its current state, compares it with the experience of NATO countries and identifies prospects for development. The author identifies common and distinctive features of the military education system in Ukraine and NATO member states. Based on the analysis, recommendations are formulated to improve the system of military education in Ukraine, in particular, to increase the level of integration of civilian and military disciplines, expand international cooperation and introduce the latest technologies into the educational process. The study is relevant in the context of current challenges and threats that require a high level of training and adaptability from military professionals.

References

1. Мітягін, О.О., Полуйко, М.О., & Черних, О.Б. (2013). Історичні засади реформування системи військової освіти в Україні. Військова освіта, 1, 149–158.

2. Мітягін, О. (2021). Освіта та індивідуальна підготовка у країнах НАТО. Військова освіта, 131–143.

3. United States Military Academy. https://www.usma.edu/SitePages/Home.aspx/.

4. Crowder, T., Tiffany, M., Kobbe, W., & Bedard, A. (2016). Determining Department of Defense Readiness via Soldier Performance Index & Army Physical Fitness Testing. Medicine and Science in Sports and Exercise, 48(5). doi: 10.1249/01.mss.0000486452.19977.79

5. Germain, J.L. (2017). Reflections on Leadership: Theory, Experience, and Practice. Quest, 69(2), 169–176.

6. Підготовка офіцерських кадрів сухопутних військ Німеччини. http://www.dogsvar.ru/armii-mira/vooryjennye-sila/1152– podgotovka-oficerski.html

7. University of German Federal Armed Forces. https://www.koinno-bmwk.de/en/koinno/network/detail/university-of-german-federal-armed-forces-munich-1/

8. Military Courses. (2017, 27 жовтня). fueakbw.de. Архів оригіналу за 27 жовтня 2017. Процитовано 26 жовтня 2017.

9. Брижатий, Є.І. (2012). Порівняльний аналіз формування професійної готовності офіцерів в арміях провідних країн світу. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 5, 20–25.

10. Стрілецький, А. (2007). Ліцеї Сухопутних військ Франції. Закордонна військова освіта, 11, 33–37.

11. Богунов, С., Вавілова, Н., & Приходько, Ю. (2019). Підготовка військових фахівців у Збройних силах Франції. Військова освіта, 1, 43–56.

12. Royal Military College Sandhurst. https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Military_College,_Sandhurst

13. Royal Air Force College Cranwell. https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force_College_Cranwell

14. Britannia Royal Naval College. http://en.wikipedia.org/wiki/Britannia_Royal_Naval_College

15. Defence Academy of the United Kingdom. http://www.da.mod.uk/

16. Наказ МОУ 09.01.2020 № 4 «Про затвердження Положення про особливості організації освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти». https://zakononline.com.ua/documents/show/484429___650924#n7

17. Інструкція про порядок організації і проведення військового (флотського) стажування, навчальної, виробничої, ремонтної, корабельної та інших видів практики курсантів (слухачів, студентів) вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів : Наказ МОУ № 5 від 12.01.2016. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/z0191-16#Text

18. Наказ МОУ 28 грудня 2022 р. № 452 «Концепція розвитку фізичної підготовки і спорту в системі Міністерства оборони України. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0452322-22#Text

19. Положення про вищі військові навчальні заклади , затверджене КМУ від 12 травня 2021 № 467. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/467-2021-%D0%BF#Text

20. Постанова Кабінету Міністрів України № 1410 від 15 грудня 1997 р. «Про створення єдиної системи військової освіти. www.rada.zakon.gov.ua

21. Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 25 березня 2021 р. «Про Стратегію воєнної безпеки України». Розділ – за пріоритетом – нарощування спроможностей Збройних Сил України, сил територіальної оборони у їх складі, інших складових сил оборони до виконання покладених завдань. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/121/2021#Text

22. Військова освіта та наука. https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskova-osvita-na-tauka/

23. Сухопутні війська. https://www.mil.gov.ua/ministry/sklad-zbrojnix-sil-ukraini/suhoputni-vijska/

24. Національна Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного. https://www.asv.mil.gov.ua/?q=osvitniy-proces-v-akademiyi

25. Повітряні сили Збройних сил України. https://www.mil.gov.ua/ministry/sklad-zbrojnix-sil-ukraini/povitryani-sili/

26. Військово-Морські сили Збройних сил України. https://www.mil.gov.ua/ministry/sklad-zbrojnix-sil-ukraini/vijskovo-morski-sili/

27. Наказ МОУ від 09.01.2020 № 4 «Про затвердження Положення про особливості організації освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти». https://zakononline.com.ua/documents/show/484429___650924#n7

28. Трансфер результатів навчання в системі професійної військової освіти. https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskova-osvita-na-tauka/shho-take-profesijna-vijskova-osvita.html

29. Черних, Ю., & Черних, О. (2019). Не числом, а вмінням. Оборонний вісник, 7, 20–27.

30. Приходько, Ю. (2022). Актуальні проблеми трансформації стану та якості системи вищої військової освіти. Військова освіта, 179–196.

31. Сирський, О.С. (2021). Сучасний стан, завдання та перспективи розвитку Сухопутних військ Збройних Сил України. Наука і оборона, 3, 22–27.

32. Севрук, В.А. (2022). Досвід країн – членів НАТО щодо професійної підготовки майбутніх офіцерів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 84, 233–237.

Published

2024-11-12

Issue

Section

PHYSICAL CULTURE AND SPORTS