ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ КРОСФІТУ НА ПРОЯВ СИЛОВИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЗАКЛАДІВ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-24Ключові слова:
фахові коледжі, студенти, здобувачі освіти, кросфіт, фізичне виховання, фізична підготовленість, фізичні якостіАнотація
Мета статті – визначити вплив занять кросфітом на розвиток сили здобувачів освіти закладів фахової передвищої освіти. Матеріал і методи дослідження. Дослідження проводилось на базі Сумського фахового коледжу будівництва та архітектури. У ньому взяв участь 201 здобувач освіти 1–2 року навчання. Упродовж навчального року здобувачі освіти контрольних груп займалися за навчальною програмою коледжу, а освітній процес із фізичного виховання досліджуваних основних груп було доповнено розробленим нами модулем «Кросфіт». Під час занять навантаження та дозування збільшувалось поступово з огляду на індивідуальні можливості та рівень фізичної підготовленості здобувачів освіти. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних інформаційних джерел, педагогічне тестування, педагогічний експеримент та методи математичної статистики. Результати. У ході констатувального експерименту визначено низький рівень розвитку сили у здобувачів освіти 1–2 року навчання закладів фахової передвищої освіти. У віковому аспекті показники розвитку сили достовірно не відрізняються (p>0,05), у статевому аспекті встановлено статистично значущі відмінності в показниках з домінуванням результатів юнаків над показниками дівчат (p<0,001). Після проведення педагогічного експерименту всі досліджувані показники здобувачів освіти основних груп статистично вірогідно підвищились (p<0,001). Унаслідок цього рівень розвитку сили здобувачів освіти основних груп підвищився з низького рівня (1,5 бала) до середнього (3,5 бала). У здобувачів освіти контрольних груп показники також дещо покращилися, проте ці відмінності не є суттєвими та вірогідними (p>0,05). У віковому та статевому аспектах тенденція відмінностей, порівняно з первинним дослідженням, суттєво не змінилась. Висновок. Упровадження авторської навчальної програми модуля «Кросфіт» в освітній процес закладів фахової передвищої освіти позитивно вплинуло на рівень розвитку сили здобувачів освіти 1–2 року навчання.
Посилання
1. Базилевич Н., Мовчан В., Гордієнко О. Методика підвищення рухової активності студентів ЗВО засобами Кросфіту. Scientific Collection «InterConf+». 2022. № 28(137). С. 460–478. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.12.2022.047 DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.12.2022.047
2. Бихун Н.В., Масляк І.П., Жук В.О. Рівень фізичної підготовленості здобувачів освіти закладів фахової передвищої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2024. № 7(180). С. 41–46. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.7(180).08 DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.7(180).08
3. Бондаренко О.В., Щекотиліна Н.Ф. Використання методики CrossFit в освітньому процесі закладів вищої освіти. Olympicus. 2023. № 1. С. 7–11. https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-1-2 DOI: https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-1-2
4. Вплив кросфіт-тренувань на фізичний стан студентів-спортсменів / Н. Грабик та ін. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 4. С. 24–29. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.4.24-29 DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.4.24-29
5. Жук В. Виникнення і розвиток кросфіту. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи : збірник тез XXІV Міжнародної науково-практичної конференції, 4 грудня 2024 року. Харків : ХДАФК, 2024. С. 42–43. https://doi.org/10.15391/conf_KhSAPC_2024 DOI: https://doi.org/10.15391/conf_KhSAPC_2024
6. Жук В.О. Кросфіт у фізичному вихованні закладів освіти. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2024. С. 126–141.
7. Динаміка показників розвитку силових здібностей юнаків 16–17 років / І.П. Масляк та ін. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Серія 15. № 10(183). С. 142–147. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.10(183).27 DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.10(183).27
8. Митчик О. Особливості використання системи кросфіт у фізичному вихованні студентської молоді. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2023. № 3(161). С. 114–117. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).26 DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).26
9. Отравенко О. Формування мотивації здобувачів повної загальної середньої освіти до занять кросфіту. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2020. С. 132–138. URL: https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/249697
10. Петрова А., Бала Т. Динаміка показників рівня розвитку сили школярів старших класів під впливом вправ кросфіту. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2022. № 6(86). С. 50–56. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.008 DOI: https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.008
11. Петрова А., Бала Т. Динаміка показників функціонального стану дихальної системи дівчат 10–11-х класів під впливом елементів кросфіту. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2022. С. 210–218. URL: https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/306287
12. Вплив кросфіту на показники фізичного розвитку, функціонального стану та фізичного здоров’я курсантів військових закладів вищої освіти / І. Пилипчак та ін. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2022. № 1(57). С. 43–51. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2022-01-43-51 DOI: https://doi.org/10.29038/2220-7481-2022-01-43-51
13. Застосування кросфіту у фізичній підготовці співробітників правоохоронних органів / С. Романчук та ін. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. № 1(173). С. 121–127. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.1(173).27 DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.1(173).27
14. Сергієнко В.М. Система контролю рухових здібностей студентської молоді: теорія і методологія фізичного виховання : монографія. Суми : Сумський державний університет, 2015. 392 с.
15. Ягодзінський В.П. Методика розвитку фізичних якостей курсантів-десантників засобами кросфіту у процесі фізичного виховання : дис. … канд. пед. наук ; Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Міністерство освіти і науки України, 2020. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39645
16. Вплив високоінтенсивних інтервальних тренувань на рівень розвитку рухових якостей курсантів / В.П. Ягодзінський та ін. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2023. № 11(171). С. 192–195. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43097
17. Petrova A., Bala T., Masliak I., Mameshina M. The effect of CrossFit exercises on the physical health level of 16–17-year-old boys. Journal of Physical Education and Sport. 2022. № 22(4). С. 955–961. https://doi.org/10.7752/jpes.2022.04121 DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2022.04121