ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ ПРИ СКОЛІОЗІ У ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ВИКОРИСТАННЯМ ЕЛЕМЕНТІВ ШРОТ-МЕТОДУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2024-1-03Ключові слова:
сколіоз, фізична терапія, шрот-терапія, деформіція хребтаАнотація
Мета дослідження: визначення ефективності використання методики шрот-терапії при сколіозі у дітей. Об’єкт дослідження: фізична терапія при сколіозі. Предмет дослідження: засоби та методи фізичної терапії при сколіозі. Методи дослідження: аналіз наукової та методичної літератури з вибраної тематики; соціологічні методи; педагогічні методи; медико-біологічні методи; методи математичної статистики. Результати: Після завершення курсу фізичної терапії у пацієнтів в антропометричних показниках: вага зменшилась у середньому на 1,6 кг, ріст збільшився у середньому на 1,6 см, а ОКГ збільшилася на 1,5 см. Результати проби Штанге зросли в середньому на 9 секунд, а проби Генчі – 9,3 секунди. Гарного успіху досягено у зменшенні болю, який ми оцінювали за допомогою ВАШ, на початку дослідження показники болю були у середньому 5,3 бали, а кінцеві результати – 1,3 бали. Позитивну динаміку можна спостерігати у показниках сколіомерії та зменшення кута деформації за Коббом. У пацієнтки 1 у грудному відділі кут зменшився на 4°, у поперековому – 5°, сколіометрія зменшилася на 6°; у пацієнтки 2 у грудному відділі кут зменшився на 2°, у поперековому – 7°, сколіометрія – 5°; у пацієнтки 3 у грудному відділі кут зменшився на 4°, у поперековому – 5°, сколіометрія – 5°. Тести Адамса та Тренделенбурга під час повторного проведення були негативні, а тест Матіаша показав нормальну поставу в усіх пацієнтів. У пацієнтів покращилися координація рухів та баланс, під час повторного тесту «встань та йди» (TUG) вони витрачали менше часу для того, щоб пройти три метри вернутися назад і сісти на стілець. Також удалося покращити комбіновану витривалість та зміцнити м’язи – стабілізатори лопатки і плеча, під час тесту «тимчасове стояння (TB) із навантаженням» пацієнтам удавалося довше простояти з гантелями у руках.
Посилання
1. Бас О., Боднарчук С. Фізична реабілітація учнів молодших класів при сколіозі. Фізична культура, спорт та здоров'я нації. 2014. Вип. 17. С. 630 –635.
2. Герцик А. Теоретико-методичні основи фізичної реабілітації/фізичної терапії при порушеннях діяльності опорно-рухового апарату : монографія. Львів : ЛДУФК, 2018. 388 с.
3. Григус І.М., Нагорна О.Б., Горчак В.В. Реабілітаційне обстеження в практиці фізичного терапевта : навчальний посібник. Рівне, 2017. 130 с.
4. Кравченко Б.М. Система інтегративної кінезіотерапії: сучасний метод фізичної реабілітації при захворюваннях хребта та суглобів. Київ : Знання України, 2018. 335 с.
5. Масаж та лікувальна фізична культура як засоби фізичної реабілітації при різновидах сколіозу в дорослих та дітей із порушеннями опорно-рухового апарату / Н.О. Давибіда та ін. Здобутки клінічної і експериментальної медицини. 2019. № 2. С. 119–124.
6. Середніцька І., Бас О. Принципи підбору вправ у шРОТ-терапії при лікуванні сколіозу. Сучасні погляди молоді на фізичну культуру, спорт та здоров’я людини : збірник тез наукової конференції, присвяченої Дню науки в Україні (електронне видання). Харків : ХДАФК, 2023. С. 177–179.
7. Сучасні аспекти реабілітаційного обстеження при порушенні постави у людей молодого віку / Т.Г. Бакалюк та ін. Art of Medicine. 2020. № 1(13). С. 175–179.
8. Nesterchuk N, Macyshyna K, Grygus I, Skalski D Basic aspects of physical rehabilitation of children with scoliosis. Medycyna i zdrowie. Wybrane aspekty ratownictwa. Redakcja naukowa. Tom 3. Gdynia-Gdansk-Starogard Gdanski. 2018: 65–74.
9. Cheon JH, Lim NN, Lee GS, Won KH, Lee SH, Kang EY, Lee HK, & Cho Y. Differences of Spinal Curvature, Thoracic Mobility, and Respiratory Strength Between Chronic Neck Pain Patients and People Without Cervical Pain. Annals of Rehabilitation Medicine. 2020; 44(1): 58–68.
10. Barrett E, O’Keeffe M, O’Sullivan K, Lewis J, & McCreesh K. Is thoracic spine posture associated with shoulder pain, range of motion and function? A systematic review. Manual Therapy. 2016; (26): 38–46.
11. Fusco C, Zaina F, Atanasio S, Romano M, Negrini A, Negrini S. Physical exercises in the treatment of adolescent idiopathic scoliosis: An updated systematic review. Physiother. Theor. Pract. 2011; (27): 80–114.
12. Zaina F, Wynne J, Cohen L. Scoliosis and spinal deformities: twenty years of innovations. Eur J Phys Rehabil Med. 2023; 59(4):502–504.
13. Negrini S, Donzelli S, Aulisa AG, et al. SOSORT guidelines 2016: orthopaedic and rehabilitation treatment of idiopathic scoliosis during growth. Scoliosis Spinal Disord. 2018; 13: 3.
14. Kashuba V, Savliuk S, Chali L, Zakharina I, Yavorsyy A, Panchuk A, Grygus I, Ostrowska M. Technology for correcting postural disorders in primary school-age children with hearing impairment during physical education. Journal of Physical Education and Sport. 2020; 20 (Supplement issue 2):. 939–945.
15. Kuru T., Yeldan İ., Dereli E.E., Özdinçler A.R., Dikici F., Çolak İ. The efficacy of three-dimensional Schroth exercises in adolescent idiopathic scoliosis: A randomised controlled clinical trial. Clin. Rehabil. 2016; 30(2): 181–190.
16. Lundine K, Turner P & Johnson M. Thoracic hyperkyphosis: Assessment of the distal fusion level. Global Spine Journal, 2012; 2(2): 65–70.