ПРОТИРІЧЧЯ ПРОГРАМНО-НОРМАТИВНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДГОТОВКИ ФУТБОЛІСТІВ ВІКОМ 6–7 РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-18Ключові слова:
спортивна підготовка, юні футболісти, розвиток футболу, програми тренуваньАнотація
На високому рівні залишаються вимоги до підготовленості футболістів-початківців. Потребує вдосконалення програма підготовки хлопчиків віком 6–7 років з урахуванням удосконалених знань із цього напряму, сучасних методичних підходів серед тренерів-практиків. Мета: виявити наявні протиріччя в навчально-тренувальному процесі футболістів віком 6–7 років на підставі вивчення програмно-нормативного забезпечення. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння. Результати. Планування та зміст занять у річному циклі підготовки на перших роках навчання спирається на потребу створення умов для успішного початкового навчання гри у футбол. Основними завданнями визначено: комплектування навчальних груп, оволодіння основами техніки гри у футбол, гармонійний фізичний розвиток дитини, підвищення рівня функціональної підготовленості та мотивації до занять у спортивній школі. У програмно-нормативному забезпеченні навчально-тренувального процесу футболістів віком 6–7 років спостерігається розмите розуміння результативності та ефективності підготовки спортсменів-початківців. Навчання та вдосконалення технічного арсеналу юних футболістів орієнтується на використання якомога більшої кількості різноманітних вправ, які в тому числі можуть мати загально– чи спеціально підготовчий характер. Водночас основним має бути стабілізація техніки рухів і досягнення стійких рухових умінь і навичок. Висновки. Вимоги підготовки, описані в програмно-нормативних документах, мають протиріччя, пов’язані зі співвідношенням навантажень різної спрямованості у фізичній підготовці та між розділами підготовки загалом, наявністю надмірної уваги до контрольних заходів та, що є основним, відсутністю урахування сучасних тенденцій розвитку футболу та системи підготовки спортсменів-початківців у футболі.
Посилання
1. Футбол: навчальна програма для ДЮСШ, СДЮШОР, ШВСМ / В.Г. Авраменко та ін. Київ, 2003. 106 с.
2. Байрачний О., Дейнеко І. Роль та значення рухливих ігор в процесі психологічного та психофізіологічного розвитку юних футболістів на етапі початкової підготовки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Серія 15. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2023. Вип. 11 (171). С. 12–16.
3. Булич О., Наумчук В. Педагогічні умови формування техніко-тактичних дій юних футболістів на етапі початкової підготовки. Сучасні тенденції розвитку фізичної культури, спорту, фізичної терапії та ерготерапії : зб. тез доп. ІІ наук.-практ. семінару студ., аспірантів і молодих вчених. 2022. С. 7–8.
4. Методика формування «відчуття м‘яча» у юних футболістів 8-9 років на початковому етапі підготовки / І.Б. Гринченко та ін. Здоров’я, спорт, реабілітація. 2018. № 4. С. 23–29. http://doi.org/10.5281/zenodo.2536452
5. Дулібський А. Особливості спортивного відбору на етапі початкової підготовки і спеціалізованого навчання грі в футбол. Фізична культура спорт та здоров’я нації : зб. наук пр. Вінниця, 2020. Вип 9. № 28. С. 168–177. DOI: 10.31652/2071-5285-2020-9(28)-168-177
6. Кузьменко С., Скрипка І. Історичний аспект підготовки футболістів груп початкової підготовки. Олімпійський та паралімпійський спорт. 2023. № 3. С. 23–26. DOI 10.32782/olimpspu/2023.3.5
7. Мозговий О.І. Проблеми розвитку дитячо-юнацького футболу та шляхи їх вирішення. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання i спорту. 2009. № 8. С. 110–113.
8. Ніколаєнко В. Організаційно методичні підходи до побудови навчально-тренувального процесу на етапі початкової підготовки футболістів: порівняльний аналіз. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. 2014. № 1 (25). С. 76–80.
9. Пітин М., Артим’юк Н. Технічна підготовленість футболістів на етапі початкової підготовки. Фізична активність, здоров’я і спорт: наук. журнал. Львів : ЛДУФК, 2011. № 1 (3). С. 33–40.
10. Радченко О.В., Чиж А.Г., Констанкевич В.П. Показники технічної підготовленості футболістів на етапі початкової підготовки. Спортивні ігри. № 1 (23) 2022. С. 43–55. https://doi.org/10.15391/si.2022-1.05
11. Шевченко А.Ю., Бойченко С.В. Структура і зміст процесу підготовки юних футболістів на етапі початкової підготовки. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. пр. 2014. Вип. 6(49). С. 146–155.
12. Яворська Т.Є., Денисовець Д.А., Філіна В.А. Методика розвитку координаційних здібностей юних футболістів на початковому етапі тренування. Спортивна наука. 2018. С. 116–123.
13. Trecroci A, Duca M, Formenti D, Alberti G, Iaia FM, Longo S. Short-Term Compound Training on Physical Performance in Young Soccer Players. Sports (Basel). 2020. № 8(8). Рр. 108. doi: 10.3390/sports8080108.
14. Karahan M. Effect of skill-based training vs. small-sided games on physical performance improvement in young soccer players. Biol Sport. 2020. № 37(3). Рр. 305–312. doi: 10.5114/biolsport.2020.96319.
15. Silva JR. The soccer season: performance variations and evolutionary trends. PeerJ. 2022 Oct 5;10:e14082. doi: 10.7717/peerj.14082