CONTRADICTIONS IN PROGRAMMATIC AND REGULATORY SUPPORT FOR TRAINING FOOTBALLERS AGED 6–7 YEARS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-18

Keywords:

contradictions, training, young footballers, football development, content

Abstract

The requirements for the preparedness of beginner footballers remain high. The training program for boys aged 6–7 needs improvement, taking into account enhanced knowledge in this area and existing methodological approaches among practical coaches. Objective: To identify existing contradictions in the educational and training process of footballers aged 6–7 based on the study of programmatic and regulatory support. Methods: Theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature, abstraction, historical method, comparison. Results: Planning and content of classes in the annual training cycle in the first years of learning are based on the need to create conditions for successful initial learning of football. The main tasks are: completing training groups, mastering the basics of football technique, harmonious physical development of the child, increasing the level of functional preparedness, motivating to attend sports school. The programmatic and regulatory support for the educational and training process of footballers aged 6–7 shows a vague understanding of the effectiveness and efficiency of training beginner athletes. The training and improvement of the technical arsenal of young footballers are focused on using as many different exercises as possible, which can include general or special preparatory exercises. At the same time, the main goal should be stabilizing movement techniques and achieving stable motor skills. Conclusions: The training requirements described in the programmatic and regulatory documents have contradictions related to the ratio of different types of physical training loads and between the sections of the training in general, excessive attention to control measures, and, most importantly, the lack of consideration of modern trends in football development and the system of training beginner athletes in football.

References

1. Футбол: навчальна програма для ДЮСШ, СДЮШОР, ШВСМ / В.Г. Авраменко та ін. Київ, 2003. 106 с.

2. Байрачний О., Дейнеко І. Роль та значення рухливих ігор в процесі психологічного та психофізіологічного розвитку юних футболістів на етапі початкової підготовки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Серія 15. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2023. Вип. 11 (171). С. 12–16.

3. Булич О., Наумчук В. Педагогічні умови формування техніко-тактичних дій юних футболістів на етапі початкової підготовки. Сучасні тенденції розвитку фізичної культури, спорту, фізичної терапії та ерготерапії : зб. тез доп. ІІ наук.-практ. семінару студ., аспірантів і молодих вчених. 2022. С. 7–8.

4. Методика формування «відчуття м‘яча» у юних футболістів 8-9 років на початковому етапі підготовки / І.Б. Гринченко та ін. Здоров’я, спорт, реабілітація. 2018. № 4. С. 23–29. http://doi.org/10.5281/zenodo.2536452

5. Дулібський А. Особливості спортивного відбору на етапі початкової підготовки і спеціалізованого навчання грі в футбол. Фізична культура спорт та здоров’я нації : зб. наук пр. Вінниця, 2020. Вип 9. № 28. С. 168–177. DOI: 10.31652/2071-5285-2020-9(28)-168-177

6. Кузьменко С., Скрипка І. Історичний аспект підготовки футболістів груп початкової підготовки. Олімпійський та паралімпійський спорт. 2023. № 3. С. 23–26. DOI 10.32782/olimpspu/2023.3.5

7. Мозговий О.І. Проблеми розвитку дитячо-юнацького футболу та шляхи їх вирішення. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання i спорту. 2009. № 8. С. 110–113.

8. Ніколаєнко В. Організаційно методичні підходи до побудови навчально-тренувального процесу на етапі початкової підготовки футболістів: порівняльний аналіз. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. 2014. № 1 (25). С. 76–80.

9. Пітин М., Артим’юк Н. Технічна підготовленість футболістів на етапі початкової підготовки. Фізична активність, здоров’я і спорт: наук. журнал. Львів : ЛДУФК, 2011. № 1 (3). С. 33–40.

10. Радченко О.В., Чиж А.Г., Констанкевич В.П. Показники технічної підготовленості футболістів на етапі початкової підготовки. Спортивні ігри. № 1 (23) 2022. С. 43–55. https://doi.org/10.15391/si.2022-1.05

11. Шевченко А.Ю., Бойченко С.В. Структура і зміст процесу підготовки юних футболістів на етапі початкової підготовки. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. пр. 2014. Вип. 6(49). С. 146–155.

12. Яворська Т.Є., Денисовець Д.А., Філіна В.А. Методика розвитку координаційних здібностей юних футболістів на початковому етапі тренування. Спортивна наука. 2018. С. 116–123.

13. Trecroci A, Duca M, Formenti D, Alberti G, Iaia FM, Longo S. Short-Term Compound Training on Physical Performance in Young Soccer Players. Sports (Basel). 2020. № 8(8). Рр. 108. doi: 10.3390/sports8080108.

14. Karahan M. Effect of skill-based training vs. small-sided games on physical performance improvement in young soccer players. Biol Sport. 2020. № 37(3). Рр. 305–312. doi: 10.5114/biolsport.2020.96319.

15. Silva JR. The soccer season: performance variations and evolutionary trends. PeerJ. 2022 Oct 5;10:e14082. doi: 10.7717/peerj.14082

Published

2025-04-29

Issue

Section

PHYSICAL CULTURE AND SPORTS