COMPARATIVE EFFECTIVENESS OF THE DIFFERENTIATED APPROACH TO PHYSICAL TRAINING OF YOUNG TAEKWONDO ITF ATHLETES BASED ON INDICES OF THEIR PHYSICAL PREPAREDNESS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2024-2-07Keywords:
young athletes, general and special physical fitness, effectiveness, differentiation, physical training, comparisonAbstract
The scarcity of research focusing on the differentiation of physical training based on indicators of general and special physical fitness among martial arts athletes highlights the relevance of this study. The aim is to establish the differences in general and special physical fitness indicators among young taekwondo athletes following the implementation of a differentiated physical training program in various training cycles. Materials and Methods: The research employed theoretical analysis, a synthesis of references and online resources, pedagogical testing, and mathematical statistics. To assess physical fitness, we relied on recommendations from program-regulatory documents, supplemented by taekwondo ITF specialists. The control drills included 19 indicators for general physical fitness and 12 for special physical fitness. Results: The results indicate that the experimental group demonstrated a significant advantage in control exercises requiring longer durations (specific/speed-strength endurance). This suggests that taekwondo athletes in the experimental group could perform specific (striking) tasks for longer periods, with varying combinations and sequences of technical actions. At the same time, the performance levels in control drills characterizing speed-strength work were not inferior to those of the control group. This indicates the potential of applying the author's scientific and methodological approach to physical training differentiation in the training process of 12-13-year-old taekwondo athletes. Conclusions: Thus, the application of a differentiated approach to physical training, as exemplified by the young athletes in the experimental group, resulted in more pronounced changes in the level of physical fitness over the annual training cycle. However, at the intermediate testing stage, both groups exhibited similar changes in all test results.
References
1. Воропай С., Нудьга М., Собко С., Собко Н. Вплив занять з елементами тхеквондо на розвиток координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку. Спортивний вісник Придніпров'я. 2016. № 1. С. 164–169.
2. Данищук С. Яців Я. Гнатчук Я. Обґрунтування параметрів контролю спеціальної фізичної підготовленості спортсменів віком 12–13 років у таеквон-до ІТФ. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2022. Вип. 27. С. 165–173.
3. Данищук С., Яців Я., Гнатчук, Я. Диференціація фізичної підготовки спортсменів віком 12–13 років у таеквон-до ІТФ: перспективи досліджень. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), № 10 (155). С. 65-70. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.10(155).16
4. Задорожна О. Р., Бріскін Ю. А., Пітин М. П. Тактика у сучасних олімпійських спортивних єдиноборствах: монографія. Львів. ЛДУФК ім. Івана Боберського, 2023. 416 с.
5. Линець М.М., Чичкан О.А., Гнатчук Я.І. [та ін.] Диференціація фізичної підготовки спортсменів: монографія / за заг.ред. М.М. Линця. Львів: ЛДУФК, 2017. 304 с.
6. Лукіна О. В. Оптимізація спеціальної фізичної підготовленості юних тхеквондистів на етапі попередньої базової підготовки: автореф. дис... к.фіз.вих.: 24.00.01. Дніпропетровськ, 2009. 20 с.
7. Лукіна О. Динаміка структурних змін базової підготовленості юних тхеквондистів. Спортивний вісник Придніпров'я. 2007. № 1. С. 107–110.
8. Лукіна О., Новіков В., Горбенко В. Спеціальна фізична підготовленість юних тхеквондистів на етапі попередньої базової підготовки. Спортивний вісник Придніпров'я. 2010. № 3. С. 71–76.
9. Лючкова Є. Координаційні здібності у тренувальній та змагальній діяльності тхеквондистів. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності : зб. ст. наук.-практ. конф., Харків: ХНПУ, 2021. С. 69–73.
10. Немцева Ю., Кравчук Т. Аналіз технічної підготовленості тхеквондистів у змагальних поєдинках. Physical Education Theory and Methodology, 2021. № 1. С. 41–44.
11. Омеляненко Д. О., Ананченко К.В. Пакулін С. Л. Удосконалення процесу підготовки таеквондистів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. 2017. Вип. 7 (89). С. 12–16.
12. Саєнко В. Г., Теплий В. М. Фізичні якості юних тхеквондистів . Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 4. С. 119−121.
13. Санжарова Н. М., Попова М. В. Вплив засобів тхеквондо на рівень розвитку гнучкості хлопчиків молодшого шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання. 2015. № 2. С. 15–19. DOI: 10.17309/ tmfv.2015.2.1137
14. Таеквон-до І.Т.Ф.: Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Київ, 2010. 39 с.
15. Koshcheyev A. Technical training in the non-olympic taekwondo (poomsae) direction during the initial preparation phase. Фізична культура, спорт та здоров'я нації. 2019. Вип. 8. С. 157–164.
16. Pityn M., Bohuslavska V., Khimenes KH., Neroda N., Edeliev O. Paradigm of theoretical preparation in sports. Journal of Physical Education and Sport. 2019. Vol. 19 (Supplement issue 6), Pp. 2246–2251.
17. Pityn M., Sogor O., Karatnyk I., Hnatchuk Y., Blavt O. Improvement of the Structure and Content of an Annual Training Macrocycle for Young Pankration Athletes. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 2021. 21(3), рр. 185–193. https://doi.org/10.17309/tmfv.2021.3.01
18. Prystupa E., Okopnyy A., Hutsul N., Khimenes Kh., Kotelnyk A., Hryb I., Pityn M. Development of special physical qualities skilled kickboxers various style of competitive activity. Journal of Physical Education and Sport. 2019. Vol. 19 (Supplement issue 2). Pp. 273–280.
19. Zadorozhna O.R., Briskin Y.A., Pityn M.P., Bohuslavska V.Yu., Hlukhov I.Н. Participation tactics of elite freestyle wrestlers in competition system in 2013-2016 Olympic cycle. Pedagogy of Physical Culture and Sports. 2021. Vol. 25(5). Pp. 275–285. https://doi.org/10.15561/26649837.2021.0502