IMITATIVE MODELING OF OPTIMAL CORRELATION OF TIME CONSUMPTION INDICATORS ON MOTOR ACTIVITY AND OTHER TYPES OF PUPILS ACTIVITIES
Keywords:
motor activity, imitative modeling, pupils, spare time.Abstract
Abstract. Results of the research on the possibility of using imitative modeling to study the correlation between time spent on physical activity and other activities by boys aged 12–14 years are presented in the article. The aim of research was to determine the factors, which influence correlation between indicators of time spent by pupils on physical activity and other activities. Methods: analysis of scientific and methodological literature, analysis and synthesis, methods of mathematical statistics, simulation model building method (Monte Carlo method). Simulation model building method (Monte Carlo method) used for this, showed the possibility of using specially defined source data to model the correlations between time spent on different types of activities during the day. The research was conducted taking into consideration empirical data on the time spent on various activities by 12–14 years aged pupils. The study was carried out on the basis of secondary schools № 45 and № 54 (Lviv). In total 310 persons aged 12–14 years were involved in the study. As a result, it was established, that using certain correlation of values differences indicators, it is possible to model the desired correlation values. The ratio of values differences indicators between the different groups of data is the main factor influencing the correlation between the time spent on physical activity and other types of activities.
References
1. Ажиппо О. Модель залучення дітей та молоді до фізкультурно-спортивної дозвіллєвої діяльності / О. Ажиппо, А. Бондар, Н. Тихонова // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки / уклад. А. В. Цьось, С. П. Козіброцький. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2015. – № 1(29). – С. 23–27.
2. Арефьєв В. Г. Здоров'я підлітків і рухова активність / В. Арефьєв // Вісник Чернігів. нац. пед. ун-ту. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. – Чернігів, 2014. – № 118(3). – С. 6–10.
3. Боднар І. Р. Дозвілля українських школярів і місце рухової активності у ньому/ І. Р. Боднар, А. Б. Кіндзера // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2016. – № 5. – С. 10–18.
4. Бондар Т. С. Використання самоорганізації у загальноосвітніх навчальних закладах щодо фізкультурно-спортивного дозвілля учнів / Т. С. Бондар, В. В. Золочевський // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2015. – № 4(48). – С. 195–207.
5. Васкан І. Г. Стан та перспективи вдосконалення спеціально організованої рухової активності учнів у загальноосвітніх навчальних закладах / І. Г. Васкан // Молодий вчений. – 2018. – № 55.3(3.3). – С. 30–33.
6. Дутчак М. Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування / М. Дутчак // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2015. – № 2. – С. 44–52.
7. Іванишин Ю. Порівняльна характеристика координаційних здібностей підлітків, які займаються різними видами рухової активності / Юрій Іванишин, Лідія Ковальчук, Ірина Іванишин // Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. – Івано-Франківськ, 2017. – Вип. 27/28. – С. 104–110.
8. Іващенко О. Математико-статистичне моделювання як метод педагогічного контролю рухової підготовленості хлопців віком 6–10 років / О. Іващенко, О. Худолій // Моделювання та інформаційні технології у фізичному вихованні та спорті. – Львів, 2016. – С. 84–86.
9. Калиниченко І. О. Оцінка рівня спеціально організованої рухової активності дітей 14–17 років / І. О. Калиниченко, О. В. Савчук // Інноваційні технології в системі підвищення кваліфікації фахівців фізичного виховання і спорту. – Суми : СумДУ, 2015. – С. 83–84.
10. Осадець М. М. Сучасні проблеми фізичного виховання школярів / М. М. Осадець, А. А. Слобожанінова, А. О. Волощук // Молодий вчений. – 2018. – № 55.3(3.3). – С. 71–73.
11. Павлова Ю. О. Вплив способу проведення вільного часу на якість життя людини / Ю. Павлова, Б. Виноградський, С. Шеремета // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. – 2015. – № 129 (3). – С. 245–249.
12. Ріпак М. Місце рухової активності у структурі вільного часу дорослих жінок / М. Ріпак // Вісник Чернігів. нац. пед. ун-ту : зб. наук. пр. – Чернігів, 2017. – Вип. 147, ч. 2. – С. 122–125.
13. Худолій О. М. Моделювання процесу навчання та розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків: монографія / О. М. Худолій. – Харків, 2014. – 320с.
14. Цьось А. Рухова активність у мотиваційно-ціннісних орієнтаціях студентів / Анатолій Цьось, Андрій Шевчук, Ольга Касарда // Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. Східноєвроп. нац. ун-ту імені Лесі Українки. – Луцьк, 2016. – № 4(28). – С. 83–87.
15. Ярошик М. Структура та особливості добової рухової активності студентської молоді / Марта Ярошик, Марія Ярошик // Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення : матеріали Х Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (12–13 трав. 2016 р.). – Львів, 2016. – С. 138–142.
16. Appelqvist-Schmidlechner K. Relationships between leisure time physical activity, physical fitness and mental health among young adult males / K. Appelqvist-Schmidlechner // European Psychiatry. – 2017. – Vol. 41. – P. 179.
17. Chagas D. Comparison of health outcomes among children with different levels of motor competence / Chagas D., Batista L. // Human Movement. – 2017. – Vol. 18(2). – P. 56–61.
18. Dieser R. B. Integrating Positive Psychology, Behavioral Activation, and the Serious Leisure Perspective in Mental Health Counseling: a Case Report / Rodney B. Dieser, Jacob Christenson // International Journal of Applied Positive Psychology. – 2016. – № 1. – P. 57–68.
19. Ericsson I. Physical activity and school performance: a survey among students not qualified for upper secondary school / Ingegerd Ericsson, Cederberg Margareta // Physical Education and Sport Pedagogy. – 2015. – Vol. 20(1). – P. 45–66.
20. Fakhouri T. H. Physical activity in US youth aged 12–15 years / T. Fakhouri // 2012. NCHS data brief. – 2014. – Vol. 141. – P. 1–8.
21. Physical activity of female students in secondary schools in the context of physical activity recommendations fulfilment / Junger J., Kačúr P., Tlučáková L., Čech P., Bebčáková V. // Human Movement. – 2017. – Vol. 18(3). – P. 67–73.
22. Aktywność fizyczna i odżywianie w zdrowym stylu życia uczniów w wieku 10–13 lat ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Inoworocławiu = Nutrition physical activity and healthy lifestyle in pupils aged 10–13 years of Primary School no 9 in Inoworocław / Niewiadomski Tomasz [et al.] // Journal of Education, Health and Sport. –2015. – Vol. 5, is. 6. – P. 355–374.
23. Peculiarities the main types of metabolism of students of middle educational institutions depending on the organization of the educational process and public catering / Shtina I. E. [et al.] // Voprosy pitaniia. – 2019. – Vol. 88(1). – P. 62–70.
24. Yachniuk M. Improving Students’ Motor Activity as a Motivational Orientation towards a Healthy Lifestyle / Yachniuk Maksym, Yachniuk Iryna, Yachniuk Yurii // Physical education, sports and health culture in modern society. – 2017. – Vol. 1(37). – P. 124–129.