AWARENESS OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS WITH THE PRIMARY EDUCATION’S STANDARD IN NEW UKRAINIAN SCHOOL
Keywords:
Physical education area, reform, educational standard, physical education teachers.Abstract
Abstract. Modern stage of education development in Ukraine may be characterized like the stage of implementation educational reform "New Ukrainian School" and primary school standards that is based on competence approach. Thus, the level of teachers’ awareness about essence of educational reform is the essential part for qualitative realization of standard’s main positions in general education establishments’ practical activity. Purpose: to outline the level of awareness of physical culture teachers with the content of the standard of primary education in the physical educational area. Materials and methods of research: analysis and generalization of literary sources, official documents, questionnaires (by questionnaire). 100 questionnaires were answered by teachers of physical culture of Lviv region, of which: 16 % – teachers having 10 years of teaching experience; 28 % – from 11 to 20 years; 26 % – from 21 to 30 years; 30 % – 31 years and more. Results: It was established that the overwhelming majority of physical education teachers believe that they are not well acquainted with the standard of primary education in the physical education industry and they need additional clarification of its essence (51 % and 80 % accordingly). The survey of physical education teachers revealed that the most effective sources of information revealing innovations in the physical education industry are advanced training courses (64 %) and meetings of the pedagogical council of the educational institution (44 %). What is more, 76 % of respondents have positive attitude according elaboration of special courses during general courses of qualification improvement that deepen their professional skills about primary education standards implementation and key competences in pupils’ physical education. Conclusions: awareness level of physical education teachers about essence of primary education standards from the reform "New Ukrainian School" is not enough for realization competence approach in physical education. Though, there exist the need in elaboration special course during teachers’ course retraining.
References
1. Комінарець Т. В. Актуальність реалізації компетентнісного підходу в освітньому процесі сучасної початкової школи / Т. В. Комінарець // Підготовка сучасного педагога дошкільної та початкової освіти в умовах розбудови нової української школи : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. – Херсон, 2018. – С. 65–70.
2. Ляшенко О. І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти [Електронний ресурс] / О. І. Ляшенко // Зб. наук. прац. Кам’янець-Подільського нац. ун.-ту ім. Івана Огієнка. Педагогічна серія – Режим доступу: http://journals.uran.ua/index.php/2307–4507/article/view/94490.
3. Москаленко Н. В., Сороколіт Н. С., Турчик І. Х. Ключові компетентності у фізичному вихованні школярів в рамках реформи "Нова українська школа" / Н. В. Москаленко, Н. С. Сороколіт, І. Х. Турчик // Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : [зб. наук. пр.]. – Київ, 2019. – С. 223–229.
4. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. – Львів, 2016. – 64 с.
5. Паращенко Л. І. Вдосконалення організації педагогічної діяльності інноваційного навчального закладу за вимогами компетентнісного підходу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ps.stateuniversity.ks.ua/ file/issue_36/23.pdf.
6. Пометун О. І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : [б-ка з освітньої політики] ; під заг. ред. О. В. Овчарук. – Київ : К.І.С., 2004. – С. 16–25.
7. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти: постанова КМУ від 21 лютого 2018 р. № 87 [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogostandartu-pochatkovoyi- osviti.
8. Про створення робочих груп із розроблення навчальних програм для Нової української школи : наказ МОНУ від 16.08.2017 р. № 1182.
9. Раєвська І. М. Розвиток дослідницьких умінь педагога – один із чинників успішного здійснення освітніх реформ / І. М. Раєвська // Підготовка сучасного педагога дошкільної та початкової освіти в умовах розбудови Нової української школи : зб. матеріалів Всеукр. з міжнар. участю наук.-практ. конф. – Херсон, 2018. – С. 76–79.
10. Савченко О. Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти / О. Я. Савченко // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. – Київ : К.І.С., 2004. – С. 34–52.
11. Саган О. В. Нова українська школа як спроба реалізації нової освітньої парадигми / О. В. Саган // Підготовка сучасного педагога дошкільної та початкової освіти в умовах розбудови нової української школи : зб. мат. Всеукр. наук.-практ. конф. – Херсон, 2018. – С. 20–22.