HEALTH FITNESS IN PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS WITH DISEASES OF THE CARDIO-RESPIRATORY SYSTEM
Keywords:
fitness program, motor activity, fitness level, institutions of higher education, healthy lifestyle.Abstract
Abstract. The paper substantiates the structure and content of health-related fitness programs used during the educational process of students with diseases of the cardio-respiratory system. Objectives of the study: to identify the motives and interests of students to be engaged in different types of motor activity; to determine the level of physical condition of students with diseases of the cardio-respiratory system; to develop health-related fitness programs for students with cardio-respiratory system diseases and experimentally test their effectiveness. The following research methods were used to solve the problem: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature data; documentary method; sociological methods (questionnaires); pedagogical observation; medical and biological methods (evaluation level of physical condition, adaptive potential, functional state of cardiovascular and respiratory systems); pedagogical experiment; methods of mathematical statistics. The research was conducted on the basis of the Lviv Commercial Academy. It was attended by 53 students aged 17–18 who suffered from cardio-respiratory diseases. The students were divided into two groups: a control group (CG=28 people) and an experimental group (EG=25 people). The necessity of correction of physical education programs is proved, taking into account the level of physical fitness, functional state of each student and interests to different types of classes. It was established that the fitness level (FL) of 37.7 % of students is lower than average; 60.4 % – average; 1.9 % – higher than average level. People with low and high levels of fitness were not found. Experimental testing of the developed programs revealed a significantly greater improvement in their efficiency compared with the traditional method of training. After the completion of the pedagogical experiment, the number of EG students with a lower than average fitness level significantly decreased from 40.0 to 8.0 % (p<0.05), and the number of students with average FL significantly increased from 60.0 to 92.0 % (p<0.05). After the pedagogical experiment in KG, the number of students with lower than average FL increased unbelievably from 32.1 to 46.4 %; with the average FL, on the contrary, decreased from 64.3 to 50.0 % (p<0.05) and with higher than average FL it remained at the previous level and amounted to 3.6 %.
References
1. Беляк Ю. Передумови формування концепції оздоровчого фітнесу для жінок / Юлія Беляк // Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення : матеріали VIII Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. – Львів, 2012. – С. 195–200.
2. Блавт О. З. Диференційований підхід до рухового режиму студентів спеціальних медичних груп залежно від характеру і тяжкості захворювання : дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту : [спец.] 24.00.02. «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Блавт О. З. ; ЛДУФК. – Львів, 2012. – 271 с.
3. Іваночко В. В. Особливості складання оздоровчих фітнес-програм для студенток спеціальної медичної групи / В. В. Іваночко, І. Б. Грибовська // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : [зб. наук. пр.]. – Київ, 2011. – Вип. 13. – С. 208–212.
4. Леонова В. Нові технології у фізичному вихованні: фізичні навантаження для студентів з вадами серцево-судинної системи / Валентина Леонова, Оксана Дуржинська, Надія Ковбій // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Львів, 2006. – Вип. 10, т. 1. – С. 289–293.
5. Характеристика рівнів адаптації організму студенток спеціальної медичної групи до фізичних навантажень по етапах фізичного виховання / Анатолій Магльований [та ін.] // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Львів, 2009. – Вип. 13, т. 2. – С. 82–88.
6. Меркулова З. Я. Пошук дієвих шляхів формування рухової культуриу процесі фізичного виховання студентіввищих технічних навчальних закладів / З. Я. Меркулова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : наук. моногр. / за ред. С. С. Єрмакова. – Харків, 2008. – № 6. – C. 54–56.
7. Мордвінова А. Програма фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп, хворих на вегето-судинну дистонію / Мордвінова А., Бурла О. // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. виховання, спорту і здоров’я людини. – Львів, 2011. – Вип. 15. – С. 169–175.
8. Юшковська О. Г. Теоретичне обґрунтування питання застосування занять оздоровчої аеробіки, як засобу компенсації дефіциту рухової активності дівчат, хворих на нейроциркуляторну дистонію / О. Г. Юшковська, Є. В. Долгієр // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2009. – № 1. – С. 154–158.
9. Hoff J. Maximal strength training improves aerobic endurance performance / J. Hoff, A. Gran, J. Helgerud // Scand. J. Med. Sci. Sports. – 2002. – Vol. 12(5). – P. 288–295.
10. Formation of professionally important qualities of students with weakened motor fitness using a health related and sport-oriented training program / V. A. Kuzmin, Yu. A. Kopylov, M. D. Kudryavtsev, I. A. Tolstopyatov, G. Y. Galimov, O. M. Ionova // Journal of Physical Education and Sport. – 2016. – Vol. 16(1), is. 1. – P. 136–145.
11. Mokrova T. Possible Effective Use of Kangoo Jump Complexes during the Physical Education of Young Students/ T. Mokrova, N. Bryukhanova, A. Osipov, T. Zhavner, E. Lobineva, A. Nikolaeva, A. Vapaeva, P. Fedorova // Journal of Physical Education and Sport. – 2018. – Vol. 18(1). – P. 342–348
12. Peluso M. A. Physical activity and mental health: the association between exercise and mood / M. A. Peluso, L. H. Guerra de Andrade // Clinics. – 2005. – Vol. 60(1). – P. 61–70.
13. Santina T. Psychosocial determinants of physical activity at school among Lebanese children: an application of the planned behavior theory / Santina T., Godin G., Gagne C., Guillaumie L. // Journal of Physical Education and Sport. – 2017. – Vol. 17(1). – P. 171–181. DOI:10.7752/jpes.2017.01026
14. Svietlova О. Prognostic assessment of physical fitness of schoolchildren with health disorders using functional indicators / Svietlova О., Kovalenko S., Rybalko A. // Journal of Physical Education and Sport. – 2016. – Vol. 16(4). – P. 1115–1121. DOI:10.7752/jpes.2016.04179
15. Ibrahim S. The effect of physical education program on the physical fitness levels of the orientation students of King Fahd University of Petroleum and Minerals / S. Ibrahim, A. Hameed A. Kaukab Azeem, H. Al Moslim // Journal of Physical Education and Sport. – 2013. – Vol. 13(2). – P. 203–208. DOI:10.7752/jpes.2013.02034