PSYCHOPHYSICAL TRAINING OF «COMPUTER TECHNOLOGIES» STUDENTS

Authors

Keywords:

activity, anxiety, concentration, control.

Abstract

Abstract. The high level of development of psychophysical qualities leads to success in professional activity, ensures the preservation of efficiency and health. Knowledge of the level of psychophysical preparedness of students will allow to develop programs of physical education training in order to preserve health and full preparation for work in the specialty. The aim of the work was to find out the level of development of indicators of psychophysical readiness of students of information technology. Material and methods. We examined 548 male students of the first year who studied computer technology. For the diagnosis of situational and personal anxiety, the Charles Spielberger scale was used to assess the level of situational and personality anxiety. The level of subjective control was measured using the E. Bazhina questionnaire. The selectivity of the students' attention was determined using the Münsterberg test, and its characteristics, such as concentration and stability, were used with the Bourdon correctional test. Results.It was established a low level of indices of the situational and average level of personal anxiety, the average level of subjective control and attention of students. However, 15.2 % of them require correction of psychophysical condition due to high levels of anxiety. reduces their success and threatens the deterioration of their health. One fifth (23.8 %) of students need to improve their attentiveness rates, because they are critically low. Conclusions Students studying information technologies, need purposeful development of psychophysical indices during academic or extra-curricular physical education classes. To improve the psychophysical readiness of students, you can use programs of classes with a priority development of dexterity.

References

1. Заліско О. К. Основні вимоги до професійно-прикладної фізичної підготовки майбутніх спеціалістів геодезичного фаху / Заліско О. К. // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2007. – № 12. – С. 31.

2. Халайджи С. В. Профессионально-прикладная физическая подготовка студенток энергетических специальностей к работе в энергетическом комплексе / Халайджи С. В. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта, 2009. – № 1. – С. 139–142.

3. Корольчук В. М. Психологія стресостійкості особистості : автореф. дис. … д-ра психол. наук / Корольчук В. М. – Київ, 2009. – 39 с.

4. Мысив В. М. Изменения морфофункциональных и некоторых психологических показателей будущих спасателей на этапах обучения в высшем военном учебном заведении / Мысив В. М. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2011. – № 1. – С. 91–94.

5. Бондаренко В. В. Эффективность внедрения методики формирования психофизической готовности будущих правоохранителей к деятельности в условиях риска / Бондаренко В. В. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2011. – № 10. – С. 10–13.

6. Борознюк А. В. Повышение профессиональной направленности физической подготовки будущих офицеров-связистов / Борознюк А. В. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2012. – № 3. – С. 21–24.

7. Пичурин В. В. Психологическая и психофизическая подготовка как фактор снижения личностной тревожности у студентов / Пичурин В. В. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2015. – № 3. – С. 46–51.

8. Пичурин В. В. Психологическая и психофизическая подготовка как составная физического воспитания студентов высших учебных заведений / Пичурин В. В. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2014. – № 11. – С. 44–48. doi:10.15561/18189172.2014.1108.

9. Остапенко Ю. А. Профессионально-значимые психофизиологические качества информационно логической группы специальностей при реализации экспериментальной программы профессионально прикладной физической подготовки студентов / Остапенко Ю. А. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2014. – № 4. – С. 44–39. doi:10.6084/m9.figshare.951918.

10. Салатенко И. А. Психофизическое совершенствование студенток экономических специальностей под влиянием спортивно-ориентированной технологии на основе преимущественного применения волейбола / Салатенко И. А, Дубинская О. Я. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2015. – № 12. – С. 103–108. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.12016.

11. Костюнин А. В. Определение показателей психофизиологических качеств у студентов университетов разных курсов, которые занимаются футзалом в процессе внеаудиторной работы / Костюнин А. В. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2014. – № 7. – С. 18–22. doi:10.6084/m9.figshare.1015380.

12. Толчева А. В. Оценка психофизиологического состояния студенток с опытом занятий хатха-йогой / Толчева А. В. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2011. – № 11. – С. 128–131.

13. Коханец П. П. Взаимосвязи показателей физического развития, функциональной подготовленности и психофизиологических характеристик студентов-футзалистов 1 и 2 курсов / Коханец П. П. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2010. – № 1. – С. 74–78.

14. Комплексное применение оздоровительных методик пилатеса и бодифлекса для повышения психофизиологических возможностей студентов / Козина Ж. Л., Ильницкая А. С., Пащенко Н. А., Коваль М. В. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2014. – № 3. – С. 31–36. doi:10.6084/m9.figshare.936963

15. Effect of psychophysical state on different qualification’s handball players on their preparedness / Frolova L. S., Glazirin I. D., Petrenko Y. O., Suprunovich V. O., Menshikh E. E., Kharchenko I. A., Pivnenko A. O. // Physical Education of Students. – 2013. – N 6. – Р. 72–74.

16. Lisowski V. O. Importance of coordination skills essential psychophysical demonstrated competencies as a military specialists / Lisowski V. O., Mihuta І. Yu. // Physical Education of Students. – 2013. – N 6. – Р. 38–42. doi:10.6084/ m9.figshare.840501

17. Пичурин В. В. Уровень развития психологической и психофизической подготовленности студентов к профессиональному труду на железной дороге / Пічурін В. В. // Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського нац. ун-ту залізн. транспорту. – Дніпро, 2014. – № 4(54). – С. 148–156.

18. Conditionality of motor activity by the disabled in the kujawsko-pomorskie region / Szark-Eckardt M., Kuska M., Zukowska H., Iermakov S. // Physical Education of Students. – 2012. – N 3. – Р. 136–140.

19. Methodology of physical recreation: problems, experience, recommendations / Zaytsev V. P., Manucharjan S. V., Prusik Kr., Prusik K., Cieślicka M., Szark-Eckardt M. // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. – 2013. – № 4. – Р. 13–20. 20. Starkes J. The road to expertise: is practice the only determinant? / Starkes J. // International journal of sport psychology. – 2000. – № 31. – Р. 431–451

Published

2024-11-20

Issue

Section

THEORETICAL AND METHODOLOGICAL, MEDICAL, BIOLOGICAL AND PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF PHYSICAL TRAINING