CHARACTERISTICS OF EFFECTIVE METHODS AND MEANS FOR DEVELOPING MOTOR INTELLIGENCE IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN PHYSICAL EDUCATION LESSONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-25

Keywords:

motor intelligence, physical education, primary school age, sensorimotor development, game-based methods, kinesiological exercises

Abstract

The article addresses the pressing issue of developing motor intelligence in primary school children within the context of physical education lessons. It substantiates the need to shift from traditional teaching methods to innovative approaches that consider the cognitive, sensorimotor, and emotional aspects of a child’s development. Special attention is given to methods such as kinesiological exercises, game-based activities, finger gymnastics, intellectual relays, and the method of motor tasks. The study emphasizes the connection between motor activity and the development of cognitive functions, coordination skills, spatial orientation, and interhemispheric interaction of the brain. The authors analyze the effectiveness of using specialized motor tasks that stimulate independent thinking and increase motivation for physical activities. Practical examples, particularly from the experience of Gymnasium No. 17 in Dnipro, demonstrate the positive impact of an integrated approach to physical education. The findings indicate increased physical activity, improved cognitive processes, and greater student engagement in lessons. Thus, the article asserts that the development of motor intelligence is a key factor in the harmonious formation of a primary school child’s personality and a foundation for successful socialization within the modern educational environment.

References

1. Аксьонова О.П. Інноваційні підходи до формування нового педагогічного мислення сучасного педагога освітньої галузі «Здоров’я та фізична культура». Педагогіка здоров’я. Харків : ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2015.

2. Анохіна Н.О. Роль рухової активності у розвитку когнітивних здібностей дітей молодшого шкільного віку. Київ : Освіта, 2020.

3. Бойко Т.В. Методичні підходи до фізичного виховання дітей у початковій школі. Харків : Педагогічна преса, 2019.

4. Васильченко О.І. Кінезіологічні вправи у фізичному вихованні. Одеса : Академія розвитку, 2023.

5. Васильченко О.І. Руховий інтелект як складова розвитку дитини : теоретичні аспекти та практичні рекомендації. Львів : Світ знань, 2021.

6. Гончарук Л.А. Гармонійний розвиток дитини через фізичну активність. Львів : Освіта, 2022.

7. Гончарук Л.А., Ковальчук В.В. Комплексний підхід до розвитку рухових навичок у дітей молодшого віку. Одеса : Наукова думка, 2022.

8. Методики поєднання фізичного та інтелектуального розвитку дитини / Ж. Козіна та ін. Теорія та методика фізичного виховання. 2007. № 5. С. 44–51.

9. Пасічник В.М. Удосконалення фізичних і розумових здібностей у фізичному вихованні дітей старшого дошкільного віку з використанням інтегрально-розвивальних м’ячів : автореф. дис. ... канд. наук. з фіз. виховання та спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» ; Львів. держ. ун-т фіз. культури. Львів, 2014. 20 с.

10. Розвиток «рухового інтелекту» дітей на заняттях з фізичної культури. Науково-методична розробка / за ред. О. Аксьонової та ін. Запоріжжя, 2009. 116 с.

11. Сидоренко М.О. Фізичний розвиток і когнітивні здібності у дітей. Харків : Педагогічна думка, 2021.

Published

2025-04-29