ХАРАКТЕРИСТИКА ЕФЕКТИВНИХ МЕТОДІВ ТА ЗАСОБІВ РОЗВИТКУ РУХОВОГО ІНТЕЛЕКТУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-25Ключові слова:
руховий інтелект, фізична культура, молодший шкільний вік, сенсомоторний розвиток, ігрові методи, кінезіологічні вправиАнотація
У статті розкрито актуальну проблему розвитку рухового інтелекту в дітей молодшого шкільного віку в контексті уроків фізичної культури. Обґрунтовано необхідність переходу від традиційних методик викладання до інноваційних підходів, що враховують когнітивні, сенсомоторні та емоційні аспекти розвитку дитини. Особливу увагу приділено таким методам, як кінезіологічні вправи, ігрові форми, пальчикова гімнастика, інтелектуальні естафети та метод рухових задач. У роботі підкреслено зв’язок між руховою активністю та розвитком когнітивних функцій, координаційних здібностей, просторової орієнтації та міжпівкульної взаємодії мозку, проаналізовано ефективність використання спеціалізованих рухових завдань, що стимулюють самостійне мислення та підвищують мотивацію до занять. У статті представлено приклади з практики, зокрема з досвіду Гімназії № 17 м. Дніпра, які демонструють позитивний вплив інтегрованого підходу до фізичного виховання. Результати свідчать про зростання фізичної активності, покращення когнітивних процесів та підвищення інтересу здобувачів освіти до уроків. Таким чином, зроблено висновок, що розвиток рухового інтелекту є ключовим чинником гармонійного становлення особистості молодшого школяра та основою для успішної соціалізації в умовах сучасного освітнього простору.
Посилання
1. Аксьонова О.П. Інноваційні підходи до формування нового педагогічного мислення сучасного педагога освітньої галузі «Здоров’я та фізична культура». Педагогіка здоров’я. Харків : ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2015.
2. Анохіна Н.О. Роль рухової активності у розвитку когнітивних здібностей дітей молодшого шкільного віку. Київ : Освіта, 2020.
3. Бойко Т.В. Методичні підходи до фізичного виховання дітей у початковій школі. Харків : Педагогічна преса, 2019.
4. Васильченко О.І. Кінезіологічні вправи у фізичному вихованні. Одеса : Академія розвитку, 2023.
5. Васильченко О.І. Руховий інтелект як складова розвитку дитини : теоретичні аспекти та практичні рекомендації. Львів : Світ знань, 2021.
6. Гончарук Л.А. Гармонійний розвиток дитини через фізичну активність. Львів : Освіта, 2022.
7. Гончарук Л.А., Ковальчук В.В. Комплексний підхід до розвитку рухових навичок у дітей молодшого віку. Одеса : Наукова думка, 2022.
8. Методики поєднання фізичного та інтелектуального розвитку дитини / Ж. Козіна та ін. Теорія та методика фізичного виховання. 2007. № 5. С. 44–51.
9. Пасічник В.М. Удосконалення фізичних і розумових здібностей у фізичному вихованні дітей старшого дошкільного віку з використанням інтегрально-розвивальних м’ячів : автореф. дис. ... канд. наук. з фіз. виховання та спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» ; Львів. держ. ун-т фіз. культури. Львів, 2014. 20 с.
10. Розвиток «рухового інтелекту» дітей на заняттях з фізичної культури. Науково-методична розробка / за ред. О. Аксьонової та ін. Запоріжжя, 2009. 116 с.
11. Сидоренко М.О. Фізичний розвиток і когнітивні здібності у дітей. Харків : Педагогічна думка, 2021.





